Miljödidaktik - Naturen, skolan och demokratin
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:12 uppl. 2011. 214 sidor.
Gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 330 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. Inledning: Miljödidaktik och miljödidaktisk kompetens * DEL I. Miljöhistorisk och humanekologisk bakgrund 1. Den långa historien - från stenåldersjägare till fritidsjägare 2. Den korta historien - industrialism och miljöengagemang 3. Hållbar utveckling - hållbar för vem? * DEL II. Perspektiv på dagens miljöproblem 4. Miljöproblem som ekologisk fråga 5. Miljöproblem som värdefråga 6. Miljöproblem som politisk fråga * DEL III. Miljöproblematiken i ett lärandeperspektiv 7. Miljöundervisningens traditioner 8. Lärande och socialisation - kunskap och miljömoraliska förhållningssätt 9. Miljöundervisning i ett demokratiperspektiv. Avslutning: Miljödidaktisk kunskap. Bilaga 1. Miljö i skola, lärarutbildning och fortbildning - idag och i morgon. Bilaga 2. En kartbild över dagens nationella och internationella miljödidaktiska forskning. Bilaga 3. Länkar till kunskaper och beprövad erfarenhet. Bokens författare.
// Inga anteckningar upptäckta, understrykningar finns på ett par sidor, pärmarna och ryggen har mindre kantnötningar, inlagan har bläddermärken främst i hörnen. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0895]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144021157
- Titel
- Miljödidaktik - Naturen, skolan och demokratin
- Författare
- Öhman, Johan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om hållbar utveckling, en utveckling som fokuserar mer på etik, samhälle och utvecklingsperspektiv än på kemiska formler, tekniska lösningar och artkunskap. Det här är också en bok om miljödidaktik, en didaktik som mer handlar om betydelsen av medvetna didaktiska val och valens konsekvenser än om kompostering och sopsortering. Boken ger förutsättningar för att mer medvetet kunna hantera och utveckla några av vår tids centrala pedagogiska ödesfrågor – det senmoderna samhällets natursyn, människosyn och framtidssyn. Sammantaget är detta en bok om hållbar utveckling som ett integrerande och utvecklande perspektiv inom allt lärande. Det vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare på alla stadier från förskola till gymnasium men också till andra pedagoger, t.ex. inom fritids- och föreningsverksamhet.
