Att utvecklas i naturvetenskap. Fysik från 6 till 16 år. Idéer och exempel från de senaste decenniernas didaktiska forskning
Häftad bok. Ekelunds Förlag. 1999. 90 sidor.
Nära nyskick.
Format 24 x 17 cm Vikt 210 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v teckningar av Lotta Persson. INNEHÅLL: Bakgrund. Teori. Medveten inlärning. Konsekvenser av en konstruktivistisk syn på inlärning. Ansvar och medvetenhet. Några exempel på undervisningsmodeller som prövats i andra länder. En undervisningsmodell för svenska skolan. Aktiviteter, diagnos och utvärdering. Orden och språket. Experimentellt arbete. Samtal om händelseförloppet. Uppmuntran och bedömning. Några exempel på föreställningar som barn kan ha. Några exempel på undervisningsförlopp från första till nionde året i grundskolan. Referenser.
// Inga anteckningar, pärmarna har diskreta hanteringsspår. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0163]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9164611132
- Titel
- Att utveckl i naturvetensk fysik 6-16 år
- Författare
- Barbro Thorén
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fysik från 6 till 16 år
I boken Att utvecklas i naturvetenskap presenteras idéer om och exempel på undervisning som utgående från elevernas föreställningar utvecklar deras naturvetenskapliga kunskaper genom hela grundskolan. Det handlar om en process som startas redan under första skolåret och där eleverna successivt ges större ansvar för verksamheten i klassrummet och även blir medvetna om hur de kan utveckla sin förmåga att lära sig. Det naturvetenskapliga arbetssättet med observationer och kontrollerade experiment tillämpas redan från första skolåret.
