Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov
Häftad bok. Göteborgs universitet. 2009. 230 sidor.
Mycket gott skick.
Format 24 x 17 cm Vikt 495 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med fåtal foton i sv/v och färg. En akademisk avhandling av Anita Norlund vid Göteborgs universitet, publikation nr 273. Ur baksidestexten: I avhandlingen studeras den process där kritisk läsning som ett mångfacetterat akademiskt innehåll förflyttas till klassrummet. Tre olika aktörer ingår i det empiriska materialet; läroböcker, lärare och nationella prov. De är alla medverkande i processen och till vad som sker i undervisning. Deras enskilda och gemensamma bidrag till undervisningen belyses, liksom hur de samverkar och motverkar. Processen visar sig också hämta näring från diskursiva förändringar. Genom avhandlingen löper fyra aspekter av kritisk läsning. Resultaten pekar ut vilka aspekter, vilka texter och vilka läsaktiviteter som dominerar i en tid där framväxten av Internet och en avskaffad central läromedelsgranskning bildar några nya villkor. I ett delsyfte studeras föreställningar om, och faktisk realisering av, bidrag till undervisning för två typer av gymnasieprogram, studieförberedande och yrkesförberedande. Av studien framkommer i vilka avseenden elever på dessa program ges tillträde till lika respektive olika repertoar av redskap att använda vid kritisk läsning av sakprosatexter. Avhandlingen bidrar med insikter om att val av texter och läsaktiviteter i skolan inte är neutrala.
// Marginalanteckningar förekommer på en par sidor och anteckningar finns på sista uppslaget. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [0131]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789173466424
- Titel
- Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan : didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov
- Författare
- Norlund, Anita - Göteborgs universitet
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
