Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov

Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov

Häftad bok. Göteborgs universitet. 2009. 230 sidor.

Mycket gott skick. Format 24 x 17 cm Vikt 495 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med fåtal foton i sv/v och färg. En akademisk avhandling av Anita Norlund vid Göteborgs universitet, publikation nr 273. Ur baksidestexten: I avhandlingen studeras den process där kritisk läsning som ett mångfacetterat akademiskt innehåll förflyttas till klassrummet. Tre olika aktörer ingår i det empiriska materialet; läroböcker, lärare och nationella prov. De är alla medverkande i processen och till vad som sker i undervisning. Deras enskilda och gemensamma bidrag till undervisningen belyses, liksom hur de samverkar och motverkar. Processen visar sig också hämta näring från diskursiva förändringar. Genom avhandlingen löper fyra aspekter av kritisk läsning. Resultaten pekar ut vilka aspekter, vilka texter och vilka läsaktiviteter som dominerar i en tid där framväxten av Internet och en avskaffad central läromedelsgranskning bildar några nya villkor. I ett delsyfte studeras föreställningar om, och faktisk realisering av, bidrag till undervisning för två typer av gymnasieprogram, studieförberedande och yrkesförberedande. Av studien framkommer i vilka avseenden elever på dessa program ges tillträde till lika respektive olika repertoar av redskap att använda vid kritisk läsning av sakprosatexter. Avhandlingen bidrar med insikter om att val av texter och läsaktiviteter i skolan inte är neutrala.
// Marginalanteckningar förekommer på en par sidor och anteckningar finns på sista uppslaget. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [0131]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789173466424
Titel
Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan : didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov
Författare
Norlund, Anita - Göteborgs universitet
Utgivningsår
2019
Språk
Svenska