När hjärnan får bestämma. Om undervisning och lärande - inflytelserika didaktiska traditioner - nyorienterande neurodidaktik
Häftad bok. Remus. 2010. 142 sidor.
Mycket gott skick.
Format 24 x 17 cm Vikt 370 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer, teckningar och tabeller. INNEHÅLL: Förord * 1900-talet. Del I - Pedagogiska och didaktiska traditioner. Progressivistisk tradition. Behavioristisk tradition. Kognitivistisk tradition. Sociokulturell tradition. Ekletiskt didaktiska koncept * 2000-talet. Del II - Pedagogisk och didaktisk nyorientering: neurovetenskaplig grund för undervisning och lärande. Neurodidaktik * Del III - Tradition i utmaning * Del IV - Undervisnings- och lärandesituationer * Del V - Verktyg i undervisningen * Del VI - Neurodidaktik i internationell forskning och tillämpning. Referenser. Index.
// Inlagan är svagt vågig, inga anteckningar. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [2484]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789186619015
- Titel
- När hjärnan får bestämma : om undervisning och lärande - inflytelserika didaktiska traditioner - nyorienterande neurodidaktik
- Författare
- Olivestam, Carl E.
- Förlag
- Remus
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskningen håller på att revolutionera vår förståelse av den mänskliga hjärnan. Behavioristerna uppfattade en gång i tiden hjärnan som en stängd låda, men den lådan står nu öppen - något som kommer att få stora konsekvenser också på det pedagogiska området. När hjärnan får bestämma presenterar den nya neuroforskningen och dess pedagogiska tillämpning inom det som kallas neurodidaktik.
Boken båda författare diskuterar neurodidaktiktens förhållande till de etablerade teoribildningarna inom pedagogiken och till det inom förskola och skola gängse pedagigiska förhållningssättet. De argumentera, skulle man en smula tillspetsat kunna säga, för ingenting mindre än en neurodidaktisk revolution.
