Matematik som språk - verksamhetsteoretiska perspektiv
Häftad bok. Liber. 2:2 uppl. 2004. 210 sidor.
Gott skick.
Format 24,5 x 16,5 cm Vikt 405 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, rikt sv/v illustrerad med teckningar och figurer. Norska originalets titel: Begynnelseopplæringen. Fagdidaktikk for matematikkundervisningen 1-6 klasse. Översättning: Mikael Mörling och Harald Nordli. Fackgranskning: Lillemor Emanuelsson. Ur baksidestexten: I Matematik som språk visar Marit Johnsen Høines hur barnens informella språk och matematiska insikt kan bilda grunden för att lära sig matematik. Ett problemlösande förhållningssätt och ett språkliga perspektiv på matematiken ger läsaren insikter i hur barnen utvecklar sitt talbegrepp och lär sig algoritmer. Författaren uppmuntrar till en språklig mångfald där barnen talar, leker, ritar och skriver matematik, där matematik blir till ett kreativt samarbetsämne för både lärare och elever. Texten är uppbyggd av verkliga exempel på ett sådant sätt att praxis förmedlar teorin och teorin förmedlar praxis. Den didaktiska teori som utvecklas är knuten till Vygotskijs språkteoretiska tänkande och till de tal och de taloperationer som grundskolans elever möter. Bokens didaktiska perspektiv låter sig emellertid överföras till andra ämnen och andra åldersgrupper, det har betydelse för matematiklärandet generellt.
// Överstrykningar förekommer frekvent, pärmarna har små hanteringsmärken. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3095]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147046706
- Titel
- Matematik som språk
- Författare
- Johnsen Høines, Marit
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Matematik som språk visar Marit Johnsen Høines hur barnens informella språk och matematiska insikt kan bilda grunden för att lära sig matematik.
