Elever skriver - om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2010. 200 sidor.
Nära nyskick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 310 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med några sv/v teckningar och figurer. INNEHÅLL: Förord * Del I. Skriva i skolan - för livet 1. När skriver du? 2. "Hur kan jag veta vad jag tänker innan jag sett vad jag skriver?" 3. Progression eller Vad man kan när man är 6 år och 16 4. Vem skriver vad - och på vilket sätt? 5. Om att bedöma och sätta betyg * Del II. Elevers skrivande i ett utvecklingsperspektiv 6. De första skolåren - text och bild hos de yngsta barnen 7. Skriva för lust och lärande i fyran och femman 8. Framtidsplaner, fakta och fiktion i sexan och sjuan 9. Mot vuxnare textmönster i åttan och nian 10. Sammanfattande reflektioner. Litteraturförteckning. Register.
// Inga anteckningar upptäckta, pärmarna har små hanteringsmärken. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4295]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144029825
- Titel
- Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
- Författare
- Garme, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under hela grundskoletiden skriver eleverna en mängd texter – de berättar, förklarar, beskriver och argumenterar. De utvecklar kunskaper om hur tal och skrift samverkar, de bygger upp sitt genremedvetande och breddar sitt språkliga register, de tampas med skrivregler och får sina skrivarmödor bedömda och betygsatta. Genom skrivandet växer deras språk och lärande ständigt. I den här boken diskuterar författaren skrivandet ur en mängd synvinklar. Med hjälp av aktuell forskning belyser hon bland annat sambandet mellan skrivande och kunskapsutveckling och hur skrivandet generellt utvecklas under skoltiden. Representativa elevtexter från alla skolår analyseras: Vilken typ av text har eleven skrivit och hur är den upplagd? Vilket innehåll vill skribenten förmedla till läsaren? Hur kommer textens syfte till uttryck i ordval och formuleringar? Räcker skrivförmågan till för det eleven vill förmedla? Boken ger en god grund att stå på för blivande och verksamma lärare samt väcker lust och inspiration inför skrivandet i klassrummet.
