Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
Häftad bok. Studentlitteratur 2002. 2008. 372 sidor.
Gott skick.
Format 22 x 15,5 cm Vikt 520 g.
Häftad bok (kurslitteratur) med mjuka laminerade pärmar, sv/v tabeller och illustrationer. Namnad på pärmens insida, överstrykningar med gul markeringspenna förekommer. Innehåll: 1. Vad menas med baskunskaper? 2. Kunskapssyn och lärande 3. Undervisningens mål och planering 4. Individualisering 5. Kartläggning av elevkunskaper 6. Språk och konkretisering 7. Problemlösning 8. Tematiskt arbete och samverkan med andra ämnen 9. Om didaktiska strukturer samt Tablå över exemplen och Referenser.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
