Det vet vi om: Språkstimulering i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2018. 109 sidor.
Nära nyskick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 210 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer och tabeller. Norska originalets titel: Det ved vi om sprogstimulering i dagtilbud (2017). Översättning: Johanna Holmberg. Boken hör till serien "Det vi vet om". Serieredaktörer: Ole Hansen och Thomas Nordahl. INNEHÅLL: Författarpresentation. Förord. Inledning 1. Introduktion: Språkets roll i lärandet 2. Barn i förskolan - om vikten av att lära sig språk från början 3. Den tidiga språkinlärningen 4. Språkstimulerande lärmiljöer - att lära sig språk under lek och aktiviteter 5. Språkligt samspel i förskolans vardag 6. Högläsning skapar en språkstimulerande lärmiljö 7. Sammanfattning: det generella mönster för barns språkutveckling. Avslutning. Litteraturförteckning.
// Inga anteckningar upptäckta. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4595]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144129341
- Titel
- Det vet vi om : språkstimulering i förskolan
- Författare
- Gjems, Liv
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 109 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn träder in i en språkmiljö i samma stund som de föds, och de utvecklar sitt språk i mötet med vuxna som gör dem delaktiga i språkligt samspel. Allt lärande, inte minst språkinlärning, är beroende av goda, trygga relationer mellan vuxna och barn. I den här boken presenteras forskningsbaserad kunskap om det vi vet stödjer och främjar barns språkutveckling i förskolan. Barnen på en förskola kan ha vitt skilda språkliga erfarenheter och behovet av stöd och stimulans kan variera mycket. Frågan som står i fokus här är därför: Hur kan vi stimulera språkutvecklingen hos alla barn?
”Det vet vi om – förskolan” är en serie praxisnära och praxisorienterade böcker som ger inblick i aktuella utmaningar i förskolans pedagogiska verksamhet. Serien presenterar aktuella teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar av kvaliteten på det pedagogiska arbetet mer lättillgänglig för pedagoger och förskoleledning. Seriens mål är att öka sannolikheten för att denna kunskap också tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
