-
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad. Ett litet fåtal understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 304 sidor.
Mycket gott skick. Barns och ungdomars utveckling upp till 20 års ålder presenteras på ett enkelt och lättfattligt sätt, som samtidigt är både personligt och medryckande. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127055476
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 1 9789127055476 -
Gruppsykologi: för skola, arbetsliv och friti...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Stockholm : Natur & kultur, 2014. 255 s. 1 uppl. Förlagets inbundna utgåva med fotoillustrerade pärmar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133686
- Titel
- Gruppsykologi : för skola, arbetsliv och fritid
- Författare
- Hwang, Philip
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 255 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 161 x 236 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är den första svenska boken om gruppsykologi som tar hänsyn till både individ och ålder. Med talrika exempel från förskola, skola, fritid och arbetsliv kombineras teoretiska synsätt och praktisk tillämpning. Författarna beskriver initierat vad som kännetecknar de viktigaste grupper vi rör oss i genom livet och hur de formar oss. Djupdykningar görs i områden som påverkan, gruppklimat, problemlösning, könsroller, utanförskap och mobbning samt inte minst lärande och utveckling i grupp. Kraftfulla redskap i form av kommunikation, samarbete och konflikthantering behandlas. Ett genomgående tema är att det alltid är möjligt att få en grupp att fungera bättre. Läsaren får därför konkreta råd och förslag för att utveckla både gruppfärdigheter och ledarförmågor.
Gruppsykologi är skriven för blivande och yrkesverksamma pedagoger, beteendevetare och chefer, personal inom vård och omsorg samt till ledare inom olika idrotts- och fritidsaktiviteter.Efter att i drygt 20 år ha läst böcker i gruppsykologi har jag lärt mig att de flesta författare upprepar socialt accepterade sanningar, samtidigt som jag har haft en gnagande känsla av att något saknas. Philip Hwang och Björn Nilsson har arbetat vidare och letat upp nya forskningsrön som både ställer viktiga frågor och ger svar. (...) Dessutom har författarna på ett föredömligt sätt bakat in ett utvecklingspsykologiskt perspektiv i ämnet.
David Meden, BTJ nr 24 2014
9789127133686 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Nära nyskick. Boken är i fint skick men det finns några understrykningar och ett namn skrivet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127085511
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9127085511 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 304 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127055476
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 1 9789127055476 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3:4 uppl. 2014. 376 sidor.
Nära nyskick. laminatband, 24*17 cm, illustrerad
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3:4 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 304 sidor.
Mycket gott skick. Varsamt läst. Hel och ren.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127055476
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 1 9789127055476 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Mycket gott skick. Lättare hanteringsspår.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127085510
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9789127085510 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127085510
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9789127085510 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 304 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på pärmens insida. Understrykningar i blyerts. I övrigt fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127055477
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 1 9127055477 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Mycket gott skick. ÖVERSTRUKET NAMN INSIDAN
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127085510
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9789127085510 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 304 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127055477
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 1 9127055477 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Gott skick. Lite slitage utvändigt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Nära nyskick. Inbunden, pappband. I fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Nyskick. PRESENTSKICK
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Gott skick. Namnteckning i blyerts. Prydliga blyertsunderstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127085511
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9127085511 -
Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1996. 304 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127055476
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 1 9789127055476 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Mycket gott skick. Bokens inlaga är i nära nyskick. Två av bokens hörn är svagt böjda.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127085511
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9127085511 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127085510
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9789127085510 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127085510
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9789127085510 -
Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1996. 304 sidor.
Nyskick. Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127055476
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur & Kultur 9789127055476 -
Utvecklingspsykologi. Från foster till vuxen.
Inbunden bok. Natur och Kultur. 2002. 304 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets illustrerade pappband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127055476
- Titel
- Utvecklingspsykologi : Från foster till vuxen
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 744 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från ett litet embryo till en vuxen individ?
För att i utvecklingspsykologisk mening förstå en enskild människa måste vi sätta oss in i vad barnet har med sig i livet (det genetiska arvet), hur ålder och mognad påverkas av barnets sociala och ekonomiska bakgrund, dess relationer till föräldrarna och vilka relationer föräldrarna har till den sociala omgivningen. Det "färdiga" resultatet av upplevelser och beteende är således beroende av ett samspel mellan många olika faktorer.
Här får vi en instruktiv och översiktlig framställning, utan allt för många facktermer och snåriga eller detaljerade resonemang. Författarna knyter an till den praktiska verkligheten, med fallbeskrivningar, aktuella exempel och fördjupningar av särskilda problem i temarutor.
Boken följer en grov åldersindelning: fosterutvecklingen, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren och ungdomsåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv och socio-emotionell.
Det har blivit allt vanligare med en helhetssyn på människans utveckling. Därför behövs det flera kompletterande perspektiv för att förstå vad som händer. Det skiljer den här boken från andra kursböcker, som utgår från enbart en teori.
Ett annat syfte med boken är att överbrygga klyftan mellan teori och praktik, en viktig del i den moderna utvecklingspsykologin. Här presenters också aktuell kunskap och nya forskningsrön, vad man vet och inte vet om barns utveckling. Slutligen beskrivs barns och ungdomars utveckling som den formas av verkligheten i dagens Sverige.
Målgrupper: Utbildningar och skolor som är inriktade på arbete med barn och tonåringar, t.ex. förskollärare, fritidspedagoger, fritids- och ungdomsledare, vårdpersonal, grund- och gymnasieskollärare, socialpedagoger, musik-, drama-, bild- och idrottslärare, psykologi- och pedagogikutbildning på grundnivå på universiteten. Samt inte minst föräldrar och andra som har kontakt med barn och ungdomar.
Philip Hwang är professor i psykologi vid Göteborgs universitet. Björn Nilsson är forskare och lärare i socialpsykologi vid Högskolan i Skövde. Båda har mångårig erfarenhet av undervisning i utvecklingspsykolgi för olika utbildningar, och de skrivit flera böcker om bl.a. utveckling och relationer.
Natur och Kultur 9789127055476 -
Introduktion till psykologin : lärobok för gy...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2002. 176 sidor.
Nyskick. Tonvikten ligger på vardagslivets psykologi: hur vi människor utvecklas, kommer underfund med vår omvärld och fungerar tillsammans med andra. Genomgående finns en nära koppling till elevernas vardag. De kan känna igen sig i bokens resonemang och exempel.
läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127706656
- Titel
- Introduktion till psykologin : lärobok för gymnasiet, kurs A
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Tonvikten ligger på vardagslivets psykologi: hur vi människor utvecklas, kommer underfund med vår omvärld och fungerar tillsammans med andra. Genomgående finns en nära koppling till elevernas vardag. De kan känna igen sig i bokens resonemang och exempel.
Philip Hwang och Björn Nilsson, professor respektive lektor i psykologi, är kända författare inom sitt ämne.
Natur & Kultur 1 9127706656 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok.
Nära nyskick. Natur och kultur. uppl.3. 2011. 376 s. Förlagsband. 15,5 x 23,5cm. Ett pärmhörn lätt stött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
9789127130746 -
Utvecklingspsykologi.
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2011. 376 sidor.
Nyskick. Helt i nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130746
- Titel
- Utvecklingspsykologi, 3:e utg.
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 376 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 798 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars, liksom den vuxna människans, utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Boken Utvecklingspsykologi tar upp aktuella forskningsrön samt viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras.
Denna tredje utgåva av boken är därför kraftigt omarbetad. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar.
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127130746 -
Utvecklingspsykologi
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2003. 286 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i nära nyskick. Suddade blyertsöverstrykningar på 4 sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127085511
- Titel
- Utvecklingspsykologi
- Författare
- Philip Hwang - Björn Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 669 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur går det till när en människa utvecklas från embryo till vuxen individ och till ålderdomen? I denna introduktionsbok i utvecklingspsykologi beskrivs barns och ungdomars liksom den vuxna människans utveckling på ett lättfattligt och instruktivt sätt. Framställningen tyngs inte av onödiga facktermer eller snåriga resonemang. Boken tar upp aktuella forskningsrön och viktiga och ibland kontroversiella frågeställningar. Kapitlen i Utvecklingspsykologi följer en grov åldersindelning: fostertiden, spädbarnsåren, förskoleåren, skolåren, ungdomsåren och vuxenåren. Varje åldersavsnitt är i sin tur uppdelat i olika aspekter av utvecklingen: fysisk, kognitiv/perceptuell och socioemotionell. Några exempel på vad enskilda avsnitt i boken behandlar är: arv och miljö, tidiga respektive senare erfarenheter, anknytning, för tidigt födda barn, lek, blyghet, theory of mind, problem och störningar, tonåringar och sexualitet etc. På det utvecklingspsykologiska området har ny kunskap växt fram under senare år och tidigare rön måste fortlöpande revideras. Denna andra utgåva av boken är därför mycket omarbetad. Särskilt omfattande förändringar har gjorts i kapitlen om förskole- respektive ungdomsåren. Ett helt nytt kapitel om vuxenåren fram till och med ålderdomen har också tillkommit. Boken vänder sig i första hand till lärarutbildningen, speciallärarutbildningen och till yrkesverksamma inom barnomsorg och skola. Den är även av intresse för andra yrkeskategorier där kunskapen om människans utveckling är central, exempelvis för utbildningen i socialt arbete och olika vårdutbildningar. Andra reviderade utgåvan.
Natur & Kultur 2 9127085511
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn