Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete

Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 152 sidor.

Nära nyskick. Vid beställningar över 500 SEK är det fri frakt inrikes. Titta gärna till mina andra böcker, har över 2000 böcker i sortimentet.

Den här rikt illustrerade boken väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete i förskolan med ett teoretiskt tänkande.

- Efter att ha arbetat i tjugo år som pedagog trodde jag att jag visste vad det innebar att "ta hand om barn". Just den vissheten fick mig att vilja lämna förskolan. Men när jag fick förmånen att vara delaktig i ett förändringsarbete på vår förskola förändrades hela min vardag tillsammans med barnen. Här beskriver författaren arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola från en praktisk horisont. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor vid pedagogiska institutionen på Stockholms universitet, bjudits in som gästförfattare i boken.



Om författarna
Ann Åberg är förskollärare och arbetar med pedagogiskt utvecklingsarbete inom förskolan. Hillevi Lenz Taguchi är lektor vid pedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147052158
Titel
Lyssnandets pedagogik : etik och demokrati i pedagogiskt arbete
Författare
Åberg, Ann
Förlag
Liber
Utgivningsår
2005
Omfång
152 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
384 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I Lyssnandets pedagogik beskriver Ann Åberg arbetet med att utveckla den pedagogiska praktiken i en förskola. Med hjälp av inspirerande exempel ur sin egen vardag beskriver författaren gruppens erfarenheter av förändringsarbetet. För att ge ett teoretiskt perspektiv på frågeställningarna har Hillevi Lenz Taguchi, lektor på lärarhögskolan i Stockholm, bjudits in som gästförfattare i boken. Resultatet är en rikt illustrerad bok som väver samman beskrivningar av ett konkret vardagsarbete med ett teoretiskt tänkande.

Läs mer
Denna andra upplaga av boken innehåller en helt ny del som handlar om hur lyssnandets pedagogik kan ta form tillsammans med de yngre barnen. I två kapitel gör Ann Åberg några nedslag i ett projektarbete på en yngrebarnsavdelning. I berättelsen beskrivs hur pedagogerna gör sig lyhörda för barnens egna prioriteringar och deras sätt att förstå världen. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare.

Om författarna
Ann Åberg är pedagogisk ledare och förskollärare.
Hillevi Lenz Taguchi är professor och biträdande avdelningsföreståndare på Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Stockholms universitet.