
Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2012. 152 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 245 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med fåtal figurer. INNEHÅLL: Förord. 1. Inledning 2. Den språkande människan 3. Barn utvecklar språk - det språkande barnet 4. En mångfald av språkliga register och varieteter 5. Det kunskapsrelaterade skolregistret 6. Från tal till skrift 7. Genrer i de tidiga åren 8. Högläsning 9. Skriftspråkande framför skärmen 10. Utveckling av språk och kunskap - ett integrerat arbetssätt. Litteraturförteckning. Register.
// Överstruken namning finns på titelsidan, inga andra anteckningar, understrykningar i blyerts förekommer. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3642]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144057507
- Titel
- Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år
- Författare
- Åsa Wedin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 224 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språk har en unik betydelse för skola och utbildning. Det är svårt att tänka sig någon verksamhet i skolsammanhang där språk inte har en central funktion. Utgångspunkten för den här boken är att vi lever i ett flerspråkigt samhälle och att barn i förskola och skola tidigare har mött språk av olika slag och i olika sammanhang. Flerspråkighet uppfattas därmed som norm. Även de som traditionellt betraktats som enspråkiga omfattas enligt detta synsätt av den flerspråkiga normen. De behöver stimulans och stöttning för att utveckla kunskap om andra språkliga register och varieteter. Att vara flerspråkig innebär nämligen inte bara att man kan flera språk utan även att man har utvecklat kunskap om hur de olika språken används, med vem och när.
I de olika kapitlen diskuterar författaren bland annat villkor för barns språkutveckling, språkliga register och varieteter, skolspråk och vardagsspråk samt språkutvecklande arbetssätt, allt med fokus på barn i åldrarna 1–12 år. Boken riktar sig till såväl blivande som verksamma förskollärare och lärare i förskoleklass och grundskolans tidigare år.