Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Humboldts universitet : bildning och vetenskap i det moderna Tyskland

Humboldts universitet : bildning och vetenskap i det moderna Tyskland

Förlagsny häftad bok. Santérus Förlag. 2 uppl. 2024. 348 sidor.

Detta är en bok om det moderna universitetets idé. Den tar sin utgångspunkt i den vision om en ny sorts vetenskaplig institution som Wilhelm von Humboldt formulerade i samband med att han grundade universitetet i Berlin 1810. Än i dag utgör Humboldts ideal om bildning, frihet och föreningen av forskning och utbildning bärande akademiska värden. I denna studie följer historikern Johan Östling Humboldttraditionens förvandlingar och skiftande betydelser under de senaste tvåhundra åren. Boken formar sig till en framställning av ett centralt stråk i Tysklands intellektuella utveckling, men också till en reflexion över vår samtids syn på kunskap, bildning och vetenskap. Mot en historisk fond karakteriseras den akademiska kunskapskultur som är förhärskande under 2000-talet.

Direkt från förlaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789173592093
Titel
Humboldts universitet : bildning och vetenskap i det moderna Tyskland
Författare
Östling, Johan
Förlag
Santérus Förlag
Utgivningsår
2024
Omfång
348 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
141 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
Vikt
455 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Detta är en bok om det moderna universitetets idé. Den tar sin utgångspunkt i den vision om en ny sorts vetenskaplig institution som Wilhelm von Humboldt formulerade i samband med att han grundade universitetet i Berlin 1810. Än i dag utgör Humboldts ideal om bildning, frihet och föreningen av forskning och utbildning bärande akademiska värden. I denna studie följer historikern Johan Östling Humboldttraditionens förvandlingar och skiftande betydelser under de senaste tvåhundra åren. Boken formar sig till en framställning av ett centralt stråk i Tysklands intellektuella utveckling, men också till en reflexion över vår samtids syn på kunskap, bildning och vetenskap. Mot en historisk fond karakteriseras den akademiska kunskapskultur som är förhärskande under 2000-talet.