Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde

Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde

Häftad bok. Gothia Fortbildning AB. 1 uppl. 2017. 127 sidor.

Nyskick. Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.

Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789177410072
Titel
Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde
Författare
Øksnes, Maria
Förlag
Gothia Kompetens
Utgivningsår
2017
Omfång
127 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
Vikt
240 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?
Boken Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.
Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.
Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.
Leklust i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.
Om författarna
Maria Øksnes är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.
Einar Sundsdal är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.