TRAFIK-A-B JGÖ JÖNKÖPING Trafikaktiebolaget JÖNKÖPING - GRÄNNA - ÖDESHÖG
Inbunden bok. 1 uppl. 1955. 35 + 2 sidor.
Mycket gott skick.
Trafikaktiebolaget Jönköping–Gränna–Ödeshög – en återblick vid bolagets avveckling 1955
När Trafikaktiebolaget Jönköping–Gränna–Ödeshög avvecklades och verksamheten från den 1 juli 1955 överfördes till Statens Järnvägar, ansåg styrelsen det viktigt att sammanställa en kort historisk överblick. Denna skrift ger därför en lättöverskådlig återblick på bolagets arbete och på busstrafikens utveckling inom området under de nästan 35 år som gått sedan den första automobilomnibussen sattes i trafik här.
En mer omfattande historik publicerades vid bolagets 25-årsjubileum 1945, och därför upprepas inte allt material från den utgåvan.
När direktör Gunnar Lydén avled den 19 september 1953 förlorade bolaget sin kunnige och engagerade ledare – en person som också var en av Sveriges mest betydelsefulla organisatörer och talespersoner inom den framväxande busstrafiken.
Lydéns bana började redan 1919, då Hörndahl köpte en Ford-lastbil som byggdes om med längsgående sittsoffor. Med detta fordon – ett tidigt exempel på svenska veteranbussar och ombyggda lastbilar för persontrafik – blev Lydén Jönköpings första busschaufför.
Året efter införskaffades ett nytt fordon, denna gång med en komplett kaross, och därmed fick Lydén sin tydliga roll som bussentreprenör.
1921 startade han Jönköpings första reguljära busstrafik, mellan Klaffbron och Bymarken. Detta blev den första byggstenen i det stora trafikföretag som senare skulle bli hans livsverk – ett företag av stor betydelse för regionens kommunikationshistoria.
Boken innehåller fotografier, tidtabeller och historiskt fordonsmaterial, vilket gör den värdefull inte bara för lokalhistoriskt intresserade, utan även för veteranbilsentusiaster, samlare av historiska bussar, och alla som vill följa utvecklingen av svensk fordonshistoria och linjetrafik under första hälften av 1900-talet.
Hela bokens uppläggning gör den till en unik dokumentation över hur landtrafiken byggdes upp i Jönköping med omnejd – från de tidigaste motoriserade bussarna till ett fullt utvecklat trafiksystem.
