Autism : möjligheter och hinder i ett undervisningsperspektiv
Häftad bok. SIH läromedel. 1998.
Gott skick.
Välläst med bruksspår. Svag ägarstämpel på titelbladet.
Detta är en bok för och om människor med ett livslångt funktionshinder — autism. Det är dock framför allt en bok för personer i deras omgivning. Dess syfte är att framhålla de möjligheter till utveckling och inlärning, som står till buds och genom att öka kunskapen om vilka krav människor med autism har rätt att ställa på sin undervisning och utbildning. Boken ger både ett inifrånperspektiv, d.v.s. människor med autism berättar själva om sina svårigheter och hur de bemötts under uppväxten och ett utifrånperspektiv, utifrån vilket viktiga aspekter på undervisning och utbildning diskuteras.
Boken ger konkreta exempel på vilka uttryck autism kan ta sig men författarna försöker också framhålla generella företeelser. Olika metoder för att arbeta med och utveckla människor med autism beskrivs också men även här finns det gemensamma aspekter. Några sådana är vikten av en tydlig målsättning, av att strukturera omgivningen, att utöva styrning genom att anpassa undervinsing till möjligheter och att utveckla samverkan mellan personer i omgivningen.
Detta är en angelägen bok att läsa både för människor med autism och för dem, som finns i dessa personers närhet och som arbetar med att öka förståelsen för de svårigheter som autism för med sig och med att ge möjligheter till optimal utveckling.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9178385075
- Titel
- Autism : möjligheter och hinder i ett undervisningsperspektiv
- Författare
- Alin Åkerman, Britta - Danielsson, Lennart - Liljeroth, Ingrid
- Förlag
- Umeå : SIH läromedel
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
