Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik

Häftad bok.

Nyskick. Yrkesetik för specialpedagoger - dilemman och möjligheter i skolans vardag. | Studentlitteratur AB, Utg. 2022 | Danskt band. 8:o (160x223 mm)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144155098
Titel
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Författare
Allan, Julie
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2022
Omfång
298 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
160 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
570 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Yrkesetik handlar om att hantera motstridiga värden på ett professionellt sätt. Olika dilemman är ständigt närvarande i skolans vardag och kan handla om att minimera risken för att elever ska exkluderas eller om att säkerställa att elever får möjlighet att visa sina kunskaper på rätt sätt.

I sin yrkesroll ställs specialpedagogen inför mångfacetterade arbetsuppgifter som omfattar att stödja barn och elever i svårigheter, vara en kvalificerad samtalspartner i pedagogiska frågor och samverka med andra yrkesgrupper för att utveckla skolans verksamhet. Arbetet innebär val mellan olika handlingsalternativ som kräver både kunskap och förmåga att urskilja och värdera etiska aspekter i komplexa sammanhang.

I boken diskuteras både dilemman och möjligheter där etiska perspektiv spelar en viktig roll. Kapitlen tar upp frågor med praktiknära innehåll som lämpar sig för såväl individuell reflektion som kollegiala samtal med syftet att skapa ett gemensamt yrkesetiskt språk.

Boken vänder sig till blivande och praktiserande specialpedagoger samt andra yrkeskategorier med arbetsuppgifter inom det specialpedagogiska området.