Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Störande litteraturundervisning. Litteratur, demokrati och värdegrundsarbete

Störande litteraturundervisning. Litteratur, demokrati och värdegrundsarbete

Förlagsny häftad bok. Ellerströms Förlag. 2024.

I avhandlingen Störande litteraturundervisning. Litteratur, ­demo­krati och värdegrundsarbete utforskar ­Louise Almqvist skönlitteraturens ­potential att möjlig­göra demokratiska diskussioner, med hjälp av ­queertemporala perspektiv och läsarrespons­teori. Avhandlingen behandlar sex skönlitterära verk, romaner såväl som bilderböcker, samt en mängd tidigare läsningar av böckerna; allt från forskning till forumkommentarer. De tidigare ­läsningarna kontrasteras mot varandra, samt störs av alternativa (queera) tolkningar. Sammantaget skisseras en litteraturundervisning som behandlar värdegrundsfrågor med syftet att aktivt utmana deltagarnas tolkningar och ge dem möjlighet att utöva demokrati. Avhandlingen bidrar med nya perspektiv på verken, på litteraturundervisning och på värdegrundsarbete.

Direkt från förlaget
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789172477537
Titel
Störande litteraturundervisning : litteratur, demokrati och värdegrundsarbete
Författare
Almqvist, Louise
Förlag
Ellerströms Förlag
Utgivningsår
2024
Omfång
367 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
150 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
Vikt
601 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I avhandlingen Störande litteraturundervisning. Litteratur, ­demo­krati och värdegrundsarbete utforskar ­Louise Almqvist skönlitteraturens ­potential att möjlig­göra demokratiska diskussioner, med hjälp av ­queertemporala perspektiv och läsarrespons­teori. Avhandlingen behandlar sex skönlitterära verk, romaner såväl som bilderböcker, samt en mängd tidigare läsningar av böckerna; allt från forskning till forumkommentarer. De tidigare ­läsningarna kontrasteras mot varandra, samt störs av alternativa (queera) tolkningar. Sammantaget skisseras en litteraturundervisning som behandlar värdegrundsfrågor med syftet att aktivt utmana deltagarnas tolkningar och ge dem möjlighet att utöva demokrati. Avhandlingen bidrar med nya perspektiv på verken, på litteraturundervisning och på värdegrundsarbete.