Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Den svenska skolan - effektiv och jämlik?

Den svenska skolan - effektiv och jämlik?

SNS. Välfärdspolitiska rådets rapport 2003. Häftad. 159 sid. Nyskick, bortsett från ägarlapp på pärmens framsida

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9171509216
Titel
Den svenska skolan - effektiv och jämlik? Välfärdspolitiska rådets rapport
Författare
Anders (red) Björklund
Förlag
SNS Förlag
Utgivningsår
2003
Omfång
160 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
266 g
Språk
Svenska
Baksidestext
2003 års rapport från SNS Välfärdspolitiska råd granskar den svenska skolan. Den mediala bevakningen av utbildningspolitiken visar på en skola i kris och i förändring. Här granskas svensk utbildningspolitik med fokus på reformperioden under 1990-talet. Granskningen görs utifrån de etablerade politiska målen för utbildningspolitiken: jämlikhet och tillväxt.

Svenska skolelever och vuxna har goda kunskaper och färdigheter internationellt sett. Men bristen på lärare hotar att bli ett problem. Besparingarna under 1990-talet har försämrat elevernas prestationer och ökat skillnaderna mellan starka och svaga elever. Konkurrensen från fristående skolor har troligen förbättrat prestationerna, men effekterna verkar vara relativt små.

Det verkar alltid vara kris i skolan. Utvärderingar och kunskapstester är av yttersta vikt för att bedöma sanningshalten i sådana påståenden. De kan också förhindra en negativ skoldebatt som i förlängningen leder fram till omotiverade reformer.

2003 års råd utgörs av tre svenska ekonomer: professor Anders Björklund, SOFI, Stockholms universitet, professor Per-Anders Edin, Uppsala universitet, och docent Peter Fredriksson, Uppsala universitet, samt den amerikanske ekonomen, professor Alan B. Krueger, Princeton University.