Drottningens protegé. Ett konstnärsliv i det tidiga 1800-talet.
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2024. 311 sidor.
Nyskick. [Lir] Den märkliga händelsen 1810 då drottning Hedvig Elisabeth Charlotta (Karl XIII:s gemål), på väg till riksdagen i Örebro, vid vägkanten mötte den fattige bondpojken Anders, plockade upp honom i den kungliga vagnen och under sina vingars beskydd satte honom i lära i Stockholm. Pojken blev konstnär. Om sin märkliga livshistoria skrev Anders Lundquist ett handskrivet manuskript som förvarats i Kungliga biblioteket (KB) och nu publicerats. Här finns en närgången, levande och bred skildring av hur livet i Stockholm tedde sig åren 1811-1829. Manuskriptet bearbetat och försett med kommentarer av Einar Lyth, Kjell Lund, Peter Ekström och Ingemar Söderström. Redaktörer Kjell Kallenberg och Annika Sandén. Rikt illustrerad. Inbunden, färgtryckt laminatband / kartonnage, färgade första och sista uppslag. 8:o. 230x195x30 mm. 1030 g. Nytt, obrukat ex. [5530]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789170313455
- Titel
- Drottningens protegé : Ett konstnärsliv i det tidiga 1800-talet
- Författare
- Lundquist, Anders
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 200 x 235 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 1042 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Drottningens protegé. Ett konstnärsliv i det tidiga 1800-talet återges nu för första gången det handskrivna manuskript i vilket konstnären Anders Lundquist (1803 1853) berättar om sitt liv. Manuskriptet har bearbetats och försetts med kommentarer av en grupp om fyra författare. Lundquist levnadsbeskrivning för tanken till Dickens Londonskildringar och August Blanches Stockholmsskildringar. Men Anders Lundquists berättelse är inte fiktiv utan självbiografisk. Lundquist var en god observatör, som med självdistans och humor berättade om vad han upplevde i Stockholm som ambitiös skolgosse, som akademielev, som fattig konstnär och som make och familjefar - med hustrun Anna fick han med tiden elva barn. Drottningen, det var ingen mindre än Hedvig Elisabet Charlotta som tog honom under sina vingars beskydd.Berättelsen är koncentrerad till Stockholm mellan åren 1811 och 1829, det vill säga mellan Bellman och Blanche, en period som hittills saknat närgångna, levande, breda skildringar av livet i Stockholm.
