
Det öppna lärorummet - Som grogrund för kunskapande
Häftad bok. Skolverket. 1999. 95 sidor.
Nära nyskick.
.En stor utmaning för dagens pedagoger är att bevara och utveckla elevernas genuina nyfikenhet och lust att lära. Det betyder att undervisningens innehåll, arbetsformer och arbetssätt måste ta sin utgångspunkt i elevernas erfarenheter och deras naturliga förhållningssätt till lärande, det undersökande arbetssättet. Boken ?Det öppna lärorummet ? som grogrund för kunskapande? som är framtagen för att stötta alla lärare från förskolan till universitetet som vill utveckla det undersökande arbetet i skolan. När författarna i boken använder begreppet undersökande arbetssätt menar de ett vetenskapligt förhållningssätt som innebär att eleverna aktivt söker belysa olika frågeställningar med hjälp av olika källor som de själva söker. Grunden i kunskapsprocessen är att varje människa själv konstruerar sin kunskap och hela tiden strävar efter att söka mening i ny information för att kunna införliva den med tidigare erfarenheter. Processen kännetecknas av en spiral där tankar, känslor och handlingar avlöser varandra och skapar nya tankar, känslor och handlingar.
Laminatband.Understykningar och överstrykningar 2/3 del.Språk:Svenska.(220701sob)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9189313313
- Titel
- Det öppna lärorummet som grogrund för kunskapande [Elektronisk resurs]
- Författare
- Eliasson, Anette - Lindö, Rigmor - Sundell, Majsan
- Förlag
- Stockholm : Skolverket : Liber distribution
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska