Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Första intrycket : hur ditt beteende påverkar andra

Första intrycket : hur ditt beteende påverkar andra

Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2006. 253 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. /// Förlagets beskrivning: Varje dag möter du nya människor. Det kan vara vid en anställningsintervju, på en fest eller på den första träffen. Nästan omedelbart bestämmer de sig för vad - och framför allt om - de tycker om dig. Är du medveten om hur ditt beteende påverkar andra kan du göra ett positivt första intryck. Författarna går steg för steg igenom vilken betydelse kroppsspråk och självbild har för hur du uppfattas i sociala sammanhang. De förklarar på ett lättsamt sätt vilken verkan till synes subtila beteenden kan ha. Exempel hämtas från både ny forskning och deras verksamhet som konsulter. Om du trivs med dig själv och visar det kommer andra att känna sig väl till mods i ditt sällskap. Här finns konkreta råd om hur du framstår som en lugn, trygg och öppen person. Det handlar om att visa intresse för och lyssna på folk. Att vara lyhörd är a och o för ett gott första intryck.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789137122281
Titel
Första intrycket : hur ditt beteende påverkar andra
Författare
Demarais, Ann
Förlag
Bokförlaget Forum
Utgivningsår
2006
Omfång
253 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
143 x 220 mm Ryggbredd 22 mm
Vikt
490 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Varje dag står vi inför möten med nya människor. Det kan vara en arbetsintervju, ett affärsmöte, en träff eller kön i väntrummet. Nästan omedelbart bestämmer vi oss för vad − och framför allt om − vi tycker om en annan person. Om vi vet hur vårt beteende påverkar andra kan vi göra ett positivare intryck. Han såg mig inte i ögonen. Hon log inte en enda gång under hela kvällen. Han skrattade hela tiden, undrar om jag sa något dumt? Varje gång han sa något drog han handen genom håret. Hon var lite ytlig, en sådan där som tycker allt är fantastiskt. Dessa kommentarer är typiska exempel på ett första intryck av en person. De flesta undrar ibland vad andra människor tycker om dem. Och varför andra beter sig som de gör. Först förklarar författarna på ett lättbegripligt sätt psykologin bakom detta. Därefter går de igenom de sju grundprinciperna som formar det första intrycket: tillgänglighet, visa intresse, ämnet för det första samtalet, berätta om sig själv, samtalets dynamik, självbild och sexuell attraktion. Slutligen beskriver de hur man reviderar den självbild man presenterar.     Med humor berättar de om vilken dråplig eller rentav olycklig verkan ett till synes obetydligt beteende kan ha. De förklarar vilken betydelse kroppsspråk, självuppfattning, öppenhet, livssyn och sexuell dragningskraft har för hur vi uppfattas i sociala sammanhang. Mänskliga relationer är något mycket invecklat och än svårare är det att upptäcka de subtila nyanserna i sitt eget uppträdande.      Därför är det viktigt att dels utröna hur man ser på sig själv, dels hur detta påverkar hur andra trivs i ens sällskap. Om man känner sig nervös och spänd kommer man att upplevas som sådan. Men vad man kanske inte vet är att detta även får andra att känna sig spända. Och detta obehag förknippar de med dig.     Nästa steg är att fokusera på den andre. Det innebär att visa intresse, få denne att känna sig väl till mods och att öppna sig. Att vara lyhörd inför situation och person är a och o för ett positivt första intryck.     I varje avsnitt återkommer sammanfattande frågor som leder till större självinsikt. Med hjälp av checklistor kan man ta reda på vilka som är ens starka respektive svaga sidor. Resonemangen varvas med exempel från författarnas verksamhet som dejtingkonsulter. Ann Demarais och Valerie White är båda fil.dr i psykologi. Boken bygger på deras erfarenheter som grundare av First Impressions i New York. Det är ett företag som arrangerar fingerade första träffar med uppföljningsmöten. En träff kan ha karaktär av affärsmöte, vänskaplig relation eller dejt, allt efter kundernas önskemål. Därefter gör konsulten en genomgång av sina intryck av personen. Författarna har rönt stor framgång bland både företagskunder och privatpersoner.