Barnet, språket och miljön. Från ord till mening
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 220 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 335 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med enstaka sv/v figurer. INNEHÅLL: Inledning 1. Kommunikation - språk - tal 2. Teorier om språkinlärning 3. Talspråksutveckling 4. Språklig medvetenhet 5. Läs- och skrivinlärningsmetoder 6. Uppväxtmiljöns betydelse för språket 7. Kognitiv inlärning, språk och motorik 8. Kan datorer påverka språket? 9. Tvåspråkighet. Referenser. Bilaga.
// Över- och understrykningar förekommer på några sidor i kapitel 5. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4295-2]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144600413
- Titel
- Barnet, språket och miljön
- Författare
- Ann-Katrin Svensson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok, liksom i författarens tidigare bok Språkglädje, är temat miljöns stora betydelse för barns språkliga utveckling. Författaren redogör för tal- och skriftspråksutvecklingen upp till tidig skolålder samt visar hur skillnader i den verbala och skriftspråkliga miljön påverkar språkutvecklingen. Syftet är att öka medvetenheten om hur man i förskola och skola kan träna barnens språkliga medvetenhet samt skapa en miljö som stödjer och stimulerar utvecklingen.
Inledningsvis förklaras grundläggande språkliga begrepp samt ges en översikt över de senaste fem decenniernas viktigaste teorier inom området.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
