Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Hälsopedagogik

Hälsopedagogik

Häftad bok. Sanoma Utbildning. 2011. 264 sidor.

Nyskick. Hälsopedagogik ger kunskaper om hur man arbetar för att stödja människor att förbättra sin hälsa och livskvalitet. Frågor om hälsa, levnadsvanor och livsvillkor tas upp utifrån olika teorier och perspektiv. I boken förklaras hur man planerar, genomför, utvärderar och dokumenterar hälsofrämjande aktiviteter. Boken är skriven på lättbegriplig svenska och förstärker den studerandes inlärning genom att varje kapitel: inleds med en tydlig överblick av innehållet, lyfter fram centrala ord och begrepp, presenterar det centrala innehåll som är knutet till kapitlet, är indelat i avsnitt som avslutas med Kan-du-nu?-frågor, samt avslutas med övningsuppgifter som tränar olika förmågor. Ur innehållet: Salutogent förhållningssätt, KASAM, barns och ungas hälsa, äldres hälsa, fysisk aktivitet, kost- och måltidsvanor, stress och återhämtning, hälsofrämjande arbetsplats, kriser och krishantering. Boken är avsedd för Vård- och omsorgsprogrammet och Barn- och fritidsprogrammet, men kan med fördel även användas vid Yrkeshögskolan samt vid utbildningar inom friskvård och hälsa.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789152309230
Titel
Hälsopedagogik
Författare
Anna-Karin Axelsson
Förlag
Sanoma Utbildning
Utgivningsår
2011
Omfång
264 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
177 x 246 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
536 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Hälsopedagogik ger kunskaper om människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och livsvillkor sett ur olika teorier och perspektiv – historiskt, internationellt, socialt och kulturellt samt miljö. Eleven får kunskaper i att främja människors hälsa på individ-, grupp- och samhällsnivå. Att självständigt och i samarbete med andra planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hälsofrämjande aktiviteter ska ge eleven kunskaper om att arbeta utifrån ett hälsopedagogiskt förhållningssätt.
Att diskutera egna och andras värderingar och attityder samt att kritiskt granska olika källors tillförlitlighet är en viktig del av innehållet. Kunskaper om lagstiftning och föreskrifter inom området ingår också. Kapitlet Övningar ger tips och råd hur lärare och elever kan arbeta utifrån ett hälsopedagogiskt förhållningssätt.

Varje kapitel avslutas med studieuppgifter och webbadresser.

Boken finns inläst och kan kostnadsfritt laddas ned från vår hemsida