Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Texter - medier - kontexter. Introduktion till textanalys i svenskundervisningen på grundskolan och i gymnasiet

Texter - medier - kontexter. Introduktion till textanalys i svenskundervisningen på grundskolan och i gymnasiet

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 279 sidor.

Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 405 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Svenskämnet i det föränderliga, mångkulturella samhället 2. Kulturer i ett föränderligt, mångkulturellt samhälle 3. Ungdomskulturer 4. I klassrummet 5. Litteratur, skriftkultur, medie- och konsumtionskultur 6. Litteraturvetenskap och litteraturteori 7. Att analysera berättelser och berättande 8. Analyser och tolkningar. Litteratur.
// Diskreta hanteringsspår finns på pärmarna, inga anteckningar. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3042]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9144045158
Titel
Texter - medier - kontexter : introduktion till textanalys i svenskundervisningen på grundskolan och i gymnasiet
Författare
Heith, Anne
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2006
Omfång
279 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
406 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I dagens medie- och konsumtionskultur är den tryckta boken inte längre det överlägsna mediet för att lagra och sprida texter. Med Internet och World Wide Web har nya verkligheter, umgängesformer och texttyper uppstått. En viktig fråga är hur medieutvecklingen påverkat svenskämnet. Dagens svensklärare bör vara förtrogna med skriftkulturen och dess historia, men även kunna reflektera över och kritiskt granska nya medieprodukter. I boken presenteras olika sätt att se på svenskämnet. Styrdokumenten granskas och relateras till frågan om vilken värdegrund som kan vara adekvat för ett sekulariserat, mångkulturellt samhälle som det svenska. Fokus sätts på skolans uppgift att verka för demokrati och jämställdhet utan att ge avkall på reflexion och kritisk granskning. Förslag ges på hur läraren i det praktiska klassrumsarbetet kan utgå från dagens medie- och konsumtionskultur. Berättarteknikens grunder presenteras, liksom olika texttyper, medier och analysredskap. Därutöver ges en översikt av teorier om litteratur, texttolkning och analys. Avslutningsvis presenteras exempel på analyser av texter med anknytning till konsumtions-, medie- och populärkultur. Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma svensklärare. Den riktar sig även till de som är intresserade av svenskämnets och litteraturvetenskapens förhållande till kultur, medieutveckling och kulturanalys.