Från små människor till lärande individer - Föreställningar om barn och barndom i förskoleprogrammen 1970--2000
Häftad bok.
Nära nyskick. Arkiv förlag 2006. 192s. Beskrivning: Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900-talet: barn som skilda från vuna och barn som lika vuna. För hundra år sedan betonades skillnaderna mellan barn och vuna i välfärdspolitiken, idag är det tvärtom: barn beskrivs som vuna. En nyhet är att vuna också beskrivs som barn alla är lärande individer.Anne-Li Lindgren följer i den här boken synen på barns lek i utbildningsprogram för förskolan från 1970-talet och fram till år 2000. Hon visar hur leken har kopplats till lärande och hur forskare, läromedelsproducenter och förskolepedagoger har använt den i sin kamp om att definiera en god barndom. Dessutom studerar hon hur program och programserier har förhållit sig till de riktlinjer och läroplaner som reglerat förskolans verksamhet.
