Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från små människor till lärande individer : föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970-2000
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9188830284
Titel
Från små människor till lärande individer : föreställningar om barn och barndom i förskoleprogram 1970-2000
Författare
Lindgren, Anne-Li
Förlag
Arkiv förlag/A-Z förlag
Utgivningsår
2006
Omfång
189 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
Vikt
280 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Lek och barn hör ihop. Men vad menar vi när vi säger att barn leker? Beskrivningarna av barns lek hänger ihop med två föreställningar om barndom som varit starka under 1900-talet: barn som skilda från vuxna och barn som lika vuxna. För hundra år sedan betonades skillnaderna mellan barn och vuxna i välfärdspolitiken, idag är det tvärtom: barn beskrivs som vuxna. En nyhet är att vuxna också beskrivs som barn alla är lärande individer.
Anne-Li Lindgren följer i den här boken synen på barns lek i utbildningsprogram för förskolan från 1970-talet och fram till år 2000. Hon visar hur leken har kopplats till lärande och hur forskare, läromedelsproducenter och förskolepedagoger har använt den i sin kamp om att definiera en god barndom. Dessutom studerar hon hur program och programserier har förhållit sig till de riktlinjer och läroplaner som reglerat förskolans verksamhet.