Förskollärarens metod och vetenskapsteori
Häftad bok. Liber. 1:5 uppl. 2020. 188 sidor.
Nära nyskick.
Format 21 x 15 cm Vikt 260 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord * Del I - Om processen att skriva vetenskapligt arbete 1. Perspektiv på förskolan i examensarbeten 2. Om perspektiv på barn, barndom, förskola 3. God forskningssed - regelverk och etiska förhållningssätt * Del II - Nya sätt att observera barn i förskolan 4. Att berätta om små barn - att göra minietnografisk studie 5. De yngsta barnen - exemplet matematik 6. Barn, estetik och konstnärliga metoder 7. Sandlådan med nya ögon 8. Barn och digitala medier * Del III - Att beskriva och förstå barns utveckling och delaktighet 9. Kvalitativa data - exemplet barns läsande 10. Barns samtal som kunskapskälla 11. Att analysera demokrati förskolan * Del IV - Att förstå förskolan utifrån lärarnas och organisationens perspektiv 12. Lärarberättelser från förskolan 13. Enkäter till förskollärare 14. Förskolans dokument 15. Att rapportera sin undersökning. Författarpresentationer.
// Inga anteckningar upptäckta. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4595]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789147106585
- Titel
- Förskollärarens metod- och vetenskapsteori
- Författare
- Löfdahl, Annica - Hjalmarsson, Maria - Franzén, Karin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 188 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 254 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärarens metod och vetenskapsteori belyser de specifika behov som uppstår då förskolans praktik, lärare eller barn studeras. Författarna tar också upp val av perspektiv, olika metoders möjligheter och begränsningar samt etiska överväganden i relation till studentarbeten.
Läs mer
Bokens författare har alla erfarenhet av forskning med fokus på svensk förskola samt erfarenheter av undervisning i förskola och/eller inom förskollärarprogrammet.
Boken vänder sig till lärare och studenter vid förskollärarprogrammet.
Om författarna
Annica Löfdahl Hultman är förskollärare och professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och har lång erfarenhet av forskning om barn och lärare i förskolan.
Katarina Ribaeus är förskollärare och lektor i pedagogisk arbete vid Karlstads universitet och har framför allt ägnat sig åt forskning som relaterar till olika aspekter av förskolans demokratiuppdrag.
Annica och Katarina leder forskargruppen Utbildningsvetenskapliga studier av barn och ungdom (UBB) och har under de senaste åren särskilt intresserat sig för förskollärarstudenters möjlighet att utvecklas i lärarrollen under utbildningen.
