Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Hall of Femmes : Ruth Ansel

Hall of Femmes : Ruth Ansel

Häftad bok. Oyster Press. 1 uppl. 2010. 72 sidor.

Nära nyskick. Editor: Ika Johannesson
Pages: 72
Dimensions: 130x230 mm
Language: English
Published: 2010

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789197882705
Titel
Hall of Femmes : Ruth Ansel
Författare
Ansel, Ruth - Gunér, Emi - Strinnhed, Mikael
Förlag
Oyster Press
Utgivningsår
2010
Omfång
72 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
130 x 230 mm Ryggbredd 6 mm
Vikt
187 g
Språk
English
Baksidestext
Ruth Ansel, en av de största
inom magasinsformgivning

Ruth Ansel har arbetat i över 50 år som art director för en mängd inflytelserika tidningar och hon är på det hela taget en osannolikt cool person. På sextiotalet gjorde hon Harpers Bazaar, på sjuttiotalet New York Times Magazine, och på åttiotalet satte hon sin speciella prägel av elegans och samtidskänsla på Vanity Fair, i samband med att tidskriften återuppväcktes efter 50 år i träda.

Tidningsnördar som jag minns till exempel fortfarande det fruktansvärt snygga uppslaget där en naken Whoopi Goldberg ligger i ett badkar fyllt med mjölk, eller Madonnaomslaget som markerade superstjärnans metamorfos till Marilyn Monroe-liknande blondin i början av åttiotalet.

Sedan nittiotalet driver Ruth Ansel sin egen designstudio, och hon är fortfarande verksam trots att hon idag är över 70 år. Hon har jobbat med precis alla; Diana Vreeland, Richard Avedon, Annie Leibowitz, Bruce Weber och Tina Brown, för att bara nämna ett fåtal.

Inte minst det faktum att hon är kvinna i en synnerligen mansdominerad bransch har gjort henne till förebild för många yngre formgivare. Själv konstaterade hon lakoniskt i en intervju 2005 att förutsättningarna för kvinnor i hennes bransch inte har förändrats nämnvärt under åren. Fler kvinnor syns på arbetsplatserna, men de får fortfarande inte samma erkännande och samma löner som sina manliga motsvarigheter. Vi arbetar fortfarande i männens värld. Att få en topposition som grafisk formgivare, arkitekt eller inredningsarkitekt är fortfarande svårt, även om man har exceptionell talang.
(Text av Annina Rabe från Sidbloggen.)