Lärobok i familjeterapi
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2016. 387 sidor.
Mycket gott skick.
Format 23 x 16 cm Vikt 710 g.
Inbundet laminatband, illustrerad med sv/v porträtteckningar av Magnus Ringborg. Norska originalets titel: Lærebok i familieterapi (2012). Översättning: Gustaf Berglund och Solveig Halvorsen Kåven. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Familjeterapins historia och centrala begrepp 2. Forskningsperspektiv på familjeterapin 3. Flergenerationsperspektivet - spännvidden mellan psykodynamisk och systemisk familjeterapi 4. Strukturell familjeterapi 5. Systemisk familjeterapi - Milano-skolan 6. Den språksystemiska inriktningen 7. Strategisk och lösningsfokuserad terapi 8. Narrativ terapi 9. Vidareutveckling av det praktiska arbetet 10. Familjeterapi, nutid och framtid. Referenser. Person- och sakregister.
// Pärmhörnen har små hanteringsmärken, inga anteckningar upptäckta. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3795]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144091730
- Titel
- Lärobok i familjeterapi
- Författare
- Johnsen, Astri
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 387 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 702 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ända sedan de första pionjärerna i mitten av 1900-talet började ifrågasätta de traditionella individualterapeutiska behandlingsmodellerna, har familjeterapin tilldragit sig ett växande internationellt intresse som ett sätt att arbeta med svåra problem hos barn och vuxna. Också i Norden har familjeterapin en lång historia. I våra dagar, när intresset för evidensbaserad behandling ökat, har familjeterapin visat sig minst lika effektiv som individuell behandling vid olika slags problematik. Ibland räcker det med familjeterapeutiska insatser, och andra gånger kan familjeterapi och individualterapi (som till exempel KBT eller psykodynamisk terapi) eller medicinering komplettera varandra.
Lärobok i familjeterapi har på kort tid blivit ett standardverk i norska familjeterapiutbildningar. Boken redogör för familjeterapins olika skolbildningar och tillämpningsområden, och lägger särskild vikt vid det utvecklingspsykologiska perspektivet. Familjeterapins växande forskningsstöd uppmärksammas särskilt. Bokens författare, Astri Johnsen och Vigdis Wie Torsteinsson, är båda psykologer och familjeterapeuter, med lång erfarenhet inom norsk barnpsykiatri. De har båda tidigare varit redaktörer för den nordiska familjeterapitidskriften Fokus på familien.
I denna svenska utgåva av Lärobok i familjeterapi ingår ett nyskrivet avsnitt om familjeterapin i Sverige och övriga Norden, författat av Magnus Ringborg. En gedigen, uppdaterad fördjupning av det familjeterapeutiska kunskapsfältet, nödvändig för en hållbar familjeterapeutisk praxis. Boken är ett måste på legitimationsgrundande psykoterapeututbildningar med inriktning på familjeterapi.
Johan Sundelin Leg psykolog, leg psykoterapeut, psykoterapihandledare (UHÄ), PhD
