Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att slippa tänka själv : Filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan

Att slippa tänka själv : Filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan

Häftad bok.

Nyskick. Utforska gemensamt tänkande i skolan med elever och lärare. Praktiska exempel och filosofiska frågor. Perfekt för pedagoger. | Gidlunds förlag, Utg. 2014 | Häftad. 8:o (135x200 mm)

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789178448999
Titel
Att slippa tänka själv : filosofiska samtal som undersökande gemenskaper i skolan
Författare
Benyamine, Isak
Förlag
Gidlunds förlag
Utgivningsår
2014
Omfång
86 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 200 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
140 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det sägs att det är bra att tänka själv. Men vad betyder
det att tänka själv? Är det möjligt? Är det önskvärt?
Genom samtal med andra kan man få man tillgång till
olika perspektiv, hjälp att se nya lösningar och att kritiskt granska förgivettagna föreställningar. Borde vi kanske därför kräva att slippa tänka själva?

Denna bok handlar om hur lärare tillsammans med elever
kan utveckla ett gemensamt tänkande i skolan. Elevers
tankar formuleras här som filosofiska frågor med öppna svar vilka behandlas i en så kallad undersökande gemenskap. I boken varvas praktiska exempel med beskrivningar av hur samtal kan planeras och genomföras. I ett inledande kapitel presenteras ett perspektiv på skolans värdegrund som utgår från en problematisering av lärares och skolans dubbla uppdrag, att förmedla grundläggande och specifika värden och samtidigt ge eleverna möjlighet att utveckla egna ställningstaganden
och hållningar. Boken innehåller även instuderingsfrågor
att arbeta vidare med i lärarlaget eller i studentgruppen.
Boken riktar sig till lärare, lärarstudenter och pedagoger som arbetar med värdegrundsfrågor i skolan. Texterna kan inspirera coacher och handledare som genom olika organisationer deltar i ett förändringsarbete i
skolan.