Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Elevhälsa och lärarhälsa : så arbetar vi med Känsla av sammanhang i skolan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144140322
Titel
Elevhälsa och lärarhälsa : så arbetar vi med Känsla av sammanhang i skolan
Författare
Berger, Magdalena
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2021
Omfång
147 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 245 mm Ryggbredd 9 mm
Vikt
346 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I dag står psykisk ohälsa för nära hälften av alla sjukskrivningar i Sverige och lärare är inget undantag. Det säger sig självt att ett hälso­främjande ­arbete kan bli en utmaning om personalen inte mår bra ­eller upplever stress. Arbetsgivaren har alltid ett ansvar att före­bygga arbetsrelaterad ohälsa, men lärare och annan skol­personal har också ett medarbetaransvar att hålla sig friska. För detta behövs både kunskap och strategier.

I den här boken presenterar författaren hur man inom ramen för skolans verksamhet kan samverka och göra rätt prioriteringar i det hälsofrämjande arbetet. De verktyg som boken presenterar är ­också användbara i andra verksamheter än skolan där elever byts ut mot till exempel barn, brukare eller patienter.

Känsla av sammanhang (KASAM) är en organisationspsykologisk ­modell för hälsofrämjande arbete som bygger på de tre grund­stenarna ­begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Många verksamheter arbetar flitigt med KASAM, med förbättrad psykisk ­hälsa som resultat. För att ­personalen i ­skolan ska förstå hur de bäst ska kunna ­stärka elevers begriplighet, hanter­barhet och menings­fullhet kan det vara av stor betydelse att de först ­stärker sin egen känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Hur ett ­sådant ­arbete kan gå till presenteras i denna bok.

Elevhälsa och lärarhälsa riktar sig främst till blivande och verksamma lärare samt annan personal i grundskolan och gymnasieskolan. Skolledare och elevhälsoteam, liksom andra som vill arbeta hälsofrämjande, kan ha god nytta av boken.