Lärares lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 335 sidor.
Nära nyskick.
Paperback. 1994. Studentlitteraur 525 g . 335 s. Kortsida. 160mm tjoclkek 20mm höjd. 220mm- används som kurslitteratur på lärarutbildnignar toppskick synes oläs
ingår som del av paket av böcker för lärare pedagogikutbildningar
porto 62 kr kan avhämtas utanför mariestad OBS FOREIGN CUSTOEMRS ALWAYS PAYS IN ADVANCE obs expensive to send abroad ca 140 kr
innehåll: Förord.
Författarpresentation.
1 Intro: Vilka är frågorna? Madsen.
2 Skolutveckling och lärares kompetensutveckling i ett helhetsperspektiv do 3 Skolans decentralisering. Beckman
4 Fortbildning i en decentraliserad skola. Linnell
5 Kompetensutveckling i skola och statliga insatser Mattsson & Nyman
6 Från fortbildning till en lärande arbetsorganisation. Madsen 6 Risberg.
7 Fördjupad reflektion bland lärare- för ökat lärande Alexandersson
8 Utvärdering och uppfölning som bas för fortbildning och utvecklingsarbete. Ekholm & Lander
9 Behovsanalys och uppföljning- för bättre fortbildingsplanering. Ensheimer
10 Gymnasie och komvuxlärare om fortbildning och utveckling. Ekenberg
11 På jakt efter ett perspektiv. Johansson& Madesen
12 En ny gymnasieskola reformer och utvecklingsbehov. Mattssop
n & Svensson
13 Industriproduktion intention och förståelse Bäcklund.,
14 elevaktivitet, intention och förståelse. Madsen
15 Språkutveckling och lärande. Sandström Madsen
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144348215
- Titel
- Lärares lärande
- Författare
- Björn Beckman - Ann-Katrin Bäcklund - Mats Ekholm - Peter Emsheimer - Rolf Lander - Torsten Madsén - Ingegärd Sandström Madsén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällsförändringarna leder till stora krav på utveckling av skolans verksamhet. Skolan ska förbereda för ett livslångt lärande samtidigt som alla elever får en kvalificerad yrkesutbildning. Om detta mål ska kunna uppnås måste lärarnas kompetens stå i centrum för den långsiktiga utvecklingen av skolan. I denna bok, som ger en översikt över forskning och praktiska erfarenheter rörande skolutveckling och lärares kompetensutveckling, tas bland annat följande frågor upp till diskussion:
Hur kan skolan bli en lärande organisation?
Vilka är betingelserna för lärares eget lärande?
När och hur utvecklar lärare sin kompetens?
Hur kan förutsättningarna för lärares eget lärande förbättras?
Den nationella utvecklingsplanen för skolväsendet betonar att skolan måste utvecklas till en lärande organisation.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se