-
Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1...
Inbunden bok. Hjalmarson & Högberg Bokförlag. 1 uppl. 2011. 367 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Hel och ren inlaga, helt och rent omslag med obetydliga hanteringsspår.
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det int läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172241404
- Titel
- Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010
- Författare
- Carlsson, Bo
- Förlag
- Hjalmarson & Högberg Bokförlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 230 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg Göteborg Borås Jönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år.
Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk Borås Jönköping Tranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas.
Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar.
Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
Hjalmarson & Högberg Bokförlag 1 9789172241404 -
Götalandsbanan. Planer, spår och villospår 18...
2011. 368 s. Förlagsbd. med sk. omsl. Hjalmarson & Högberg. Rikt ill.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Götalandsbanan. Planer, spår och villospår 18...
Nyskick. Förlagsnytt ex av denna järnvägsbok.
Hjalmarsson & Högberg 2011. Illustrerat pappband med skyddsomslag. 368 sidor, 1221 gram.
Järnvägens sträckning är Borås-Jönköping-Tranås. Men i ett tidigare skede var även Ulricehamn del av banan.
Porto 42 kr.
Vi läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172241404
- Titel
- Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010
- Författare
- Carlsson, Bo
- Förlag
- Hjalmarson & Högberg Bokförlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 230 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg Göteborg Borås Jönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år.
Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk Borås Jönköping Tranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas.
Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar.
Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
9789172241404 -
Götalandsbanan. Planer, spår och villospår 18...
Inbunden bok.
Nyskick. Hjalmarson & Högberg. 2011. 368 s. Inbunden. 23x23cm. Skyddsomslag finns i nyskick. Rikt illustrerad. Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172241404
- Titel
- Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010
- Författare
- Carlsson, Bo
- Förlag
- Hjalmarson & Högberg Bokförlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 230 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg Göteborg Borås Jönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år.
Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk Borås Jönköping Tranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas.
Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar.
Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!
9789172241404
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn