DET FÖRLORADE MÄSTERVERKET
Häftad bok. 1985. Opaginerad sidor.
Nyskick.
Liljefors, Hjertén och X:et personifierade konsten som Mästerskap. Konsten och konstnärens villkor är idag annorlunda. Detta faktum återspeglar sig i många museers, som det kan tyckas trevande konstförvärv under de senaste decennierna.
Hur skall ett museum förhålla sig till förvärv av samtidskonsten spiration för publik och konstliv¤ Den egna regionens konstliv bör följas, men för att den skall få betydelse krävs en koppling till ett vidare sammanhang. Det omfattar både ett nationellt och internationellt bevakande. Ställ ut de konstnärers arbeten, som har den största och mest intressanta påverkan på samtiden. Gör samtidigt förvärv och vänta inte tills tiden bekräftar deras betydelse....
Jan von Gerber
DET FÖRLORADE MÄSTERVERKET!¤
Mästerverkstanken har i historisk tid genomgått en rad hetydelseförskjutningar, vilket gör det nödvändigt att rekapitulera dess ursprung och dess nuvarande betydelse.
Mästerverket eller mästerstycket var ursprungligen prov som under medeltiden avlades av hantverkaren under skråämbetets överinseende för att bli mästare. Det var den hantverksmässiga skickligheten som blev rättesnöre för mästerverket. Under renässansen fortgick en uppluckring av skråväsendet och hantverksdimensionen i konstverket betydde inte längre lika mycket. Istället framstod Konstnären som en individuell person, som böijade attributera sitt verk med hjälp av initialer eller med en andlig förebild, den genialt nyskapade divino artista”. ...
Bo Nilsson
MAX M BOOK ---
STINA EKMAN ---
MARTIN ENGSTRÖM ---
JARL INGVARSSON ---
EVA LOFDAHL ---
TRULS MELIN ---
LARS NILSSON ---
HÅKAN REHNBERG ---
JOHAN SCOTT ---
STIG SJÖLUND
