Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att äga undervisningen : med motivationen i fokus

Att äga undervisningen : med motivationen i fokus

Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2023. 168 sidor.

Nära nyskick. Oläst exemplar. Lättare hanteringsspår på bokens pärm.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789177413097
Titel
Att äga undervisningen : med motivationen i fokus
Författare
Boberg, Karin
Förlag
Gothia Kompetens AB
Utgivningsår
2023
Omfång
168 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
Vikt
279 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad kan lärare göra för att motivera eleverna i undervisningen?

Motivation är centralt i inlärning. För några elever är faktumet att skolan finns och att de ska vara där tillräckligt för att de ska dyka upp, känna motivation och prestera enligt förväntan. För många andra behövs det däremot mer än så för att de ska känna att skolan är meningsfull och betyder något för just dem både nu och i framtiden. Vad kan vi som lärare göra i undervisningen och hur bör vi vara för att motivera våra elever men också oss själva?

Arbete med motivation kan kännas både inspirerande och ibland som en väl stor uppgift. I denna praktiska bok försöker författarna fånga hur lärare kan göra med tämligen enkla och fullt gripbara metoder. Innehållet är uppdelat i fyra delar i vilka motivation står i fokus och belyses ur olika perspektiv. Att äga undervisningen handlar om allt från att reflektera över sig själv och skapa förutsättningar för lärande till att skapa verkliga uppgifter och ta undervisningen ut i samhället.

Med många exempel får läsaren råd, idéer och inspiration kring hur arbete med motivation kan påverka arbetet i klassrummet samt hur det kan ta sig olika uttryck beroende på situation och lärmiljö. Författarnas resonemang och tankar stöds av en mängd elevcitat från en undersökning där eleverna besvarat frågor om vad lärare kan göra för att skapa en motiverande och meningsfull undervisning som påverkar deras lärande i positiv riktning.

Författarna är båda grundskollärare med lång erfarenhet av läraryrkets alla delar. Karin Boberg bloggar för Skolvärlden och driver den egna bloggen Karin bygger undervisning. Anna Sterlinger Ahlring driver Anna och Philips Lärarpodcast samt är styrelsemedlem i Lärargalan. Tillsammans har de tidigare skrivit Att äga klassrummet och Att äga läraryrket, både utgivna av Gothia Kompetens.