Mötesplatser : texter för svenskämnet
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2014. 286 sidor.
Nyskick.
PRESENTSKICK
Svenskämnets klassrum är fyllt av texter – texter som eleverna läser, samtalar om och reflekterar över, texter som eleverna producerar, bearbetar och får bedömda, texter i form av bilder som informerar, underhåller eller övertalar. Mycket av allt det som händer med texter i klassrummet är svåråtkomligt för både lärare och forskare, men kanske just därför så viktigt att belysa ur olika vinklar.
I den här boken möts tre forskningsdiscipliner – didaktik, litteraturvetenskap och språkvetenskap – som har ett gemensamt intresse i skolans svenskämne och som format dess innehåll och undervisning. Tolv forskare bidrar utifrån sin kunskapstradition med analyser av alltifrån boksamtal, ungdomslitteratur, genreskrivning, multimodalitet i läromedel och lärares litteraturval till elevers utveckling av källkritik och digitala språkbruk.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och på gymnasiet.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144077802
- Titel
- Mötesplatser : texter för svenskämnet
- Författare
- Boglind, Ann
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 286 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 426 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svenskämnets klassrum är fyllt av texter – texter som eleverna läser, samtalar om och reflekterar över, texter som eleverna producerar, bearbetar och får bedömda, texter i form av bilder som informerar, underhåller eller övertalar. Mycket av allt det som händer med texter i klassrummet är svåråtkomligt för både lärare och forskare, men kanske just därför så viktigt att belysa ur olika vinklar.
I den här boken möts tre forskningsdiscipliner – didaktik, litteraturvetenskap och språkvetenskap – som har ett gemensamt intresse i skolans svenskämne och som format dess innehåll och undervisning. Tolv forskare bidrar utifrån sin kunskapstradition med analyser av alltifrån boksamtal, ungdomslitteratur, genreskrivning, multimodalitet i läromedel och lärares litteraturval till elevers utveckling av källkritik och digitala språkbruk.
Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och på gymnasiet.