Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Utanförskap i skolan : förebygg och åtgärda skolfrånvaro med Nytorpsmodellen
Utanförskap i skolan : förebygg och åtgärda skolfrånvaro med Nytorpsmodellen Utanförskap i skolan : förebygg och åtgärda skolfrånvaro med Nytorpsmodellen

Utanförskap i skolan : förebygg och åtgärda skolfrånvaro med Nytorpsmodellen

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 240 sidor.

Nära nyskick. Boken är upplagd som en praktisk guide som steg för steg går ­igenom modellen och förklarar varför och hur. Elever med neuro­psykiatriska funktionsnedsättningar löper större risk att misslyckas i skolan och därför fokuserar författarna särskilt på denna grupp. Nytorpsmodellen kan användas av pedagoger för att tillsammans med elever kartlägga och lösa de skolsvårigheter som uppstår. Mentorer kan använda Nytorpsmodellen för att hjälpa elever att själva utveckla redskap för att klara de ökade kraven på egen ­planering och självständigt arbete. Den har även använts i arbetet med att hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro tillbaka till en fungerande skolgång.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144119823
Titel
Utanförskap i skolan : förebygg och åtgärda skolfrånvaro med Nytorpsmodellen
Författare
Borg, Anna
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
240 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 245 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
515 g
Språk
Svenska
Baksidestext
På jakt efter mening och sammanhang i skolan, arbetssättet som går under namnet Nytorpsmodellen har uppvisat slående resultat. På en skola i Stockholm gick man från att hälften av sjundeklassarna hade någon form av åtgärdsprogram till att samtliga elever två år senare gick ut nian med godkända betyg i alla ämnen. Ett kommun­övergripande team enligt modellen har sedan dess blivit en ­mycket framgångsrik verksamhet.

Boken är upplagd som en praktisk guide som steg för steg går ­igenom modellen och förklarar varför och hur. Elever med neuro­psykiatriska funktionsnedsättningar löper större risk att misslyckas i skolan och därför fokuserar författarna särskilt på denna grupp. Nytorpsmodellen kan användas av pedagoger för att tillsammans med elever kartlägga och lösa de skolsvårigheter som uppstår. Mentorer kan använda Nytorpsmodellen för att hjälpa elever att själva utveckla redskap för att klara de ökade kraven på egen ­planering och självständigt arbete. Den har även använts i arbetet med att hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro tillbaka till en fungerande skolgång.