Språklig sårbarhet i förskola och skola barnet, språket och pedagogiken
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur. uppl.1. [2016]. 264 s. bruksslitage, fd biblioteksbok med laminerad pärm, stämplar/etiketter på pärm och i försättsblad.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144058160
- Titel
- Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
- Författare
- Bruce, Barbro
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att lyfta fram betydelsen av lärandemiljön, språket och pedagogiken, och för att komma bort från ett ensidigt fokus på barnets/elevens språkliga förmåga, presenterar författarna i den här boken ett i sammanhanget helt nytt begrepp: språklig sårbarhet.
Den språkliga sårbarheten uppstår som en obalans mellan barnets/elevens språkliga förutsättningar och de förväntningar som ställs på språklig förståelse och uttrycksförmåga i kunskapsutveckling och kamratrelationer. Det innebär att sårbarheten ökar i takt med att de språkliga kraven i skolan blir högre. Samtidigt blir den mer dold i kraft av att den inte längre gör sig påmind i uttalet.
Boken presenterar både typisk språkutveckling och olika typer av hinder och utmaningar med fokus på pedagogiska möjligheter. I syfte att möjliggöra och främja samverkan och samsyn mellan olika professioner är lärares språkliga medvetenhet ett centralt inslag i boken.
Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.
