Språkutveckling under skoltiden
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1989. 288 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 435 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med tabeller och figurer. Medverkande författare: Bo Sundblad, Tor Hultman, Birgita Allard-Sundblad, Cai Svensson, Gunilla Dahlberg, Ingvar Lundberg, Lars-Gunnar Andersson, Lars-Göran Malmgren, Solveig Hammarbäck, Jan Anward, Jan Einarsson, Kent Larsson, Kerstin Nauclér, Gun Malmgren. INNEHÅLL: * Förord * Språkutveckling under skoltiden: ett problemfält * Attityder till språk * Språk och socialisation. Om barns sätt att skapa mening i tillvaron * Språket, vetandet och inlärningen * Skolsamtalets historia * Om form och funktion i språkutvecklingen * Skrivutveckling - hinder och möjligheter för eleverna på gymnasieskolans yrkesinriktade linjer * Utvecklingslinjer och utvecklingskrafter i elevernas uppsatser * Språkutveckling och läsinlärning * Hur utvecklas stavningsförmågan under skoltiden? * Skriva till sig själv - skriva till andra * Litteraturläsningsförmågan och dess utveckling under skolåren * Den tidiga litteraturläsningen i ett utvecklingsperspektiv * Några ordförklaringar * Litteratur * Medverkande.
// Namnad nertill på främre pärmen, enstaka marginalanteckning upptäckt. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [1642]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144296819
- Titel
- Språkutveckling under skoltiden
- Författare
- Bo Sundblad - Tor Hultman - Birgita Allard-Sundblad - Cai Svensson - Gunilla Dahlberg - Ingvar Lundberg - Lars-Gunnar Andersson - Lars-Göran Malmgren - Solveig Hammarbäck - Jan Anward - Jan Einarsson - Kent Larsson - Kerstin Nauclér - Gun Malmgren
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om hur barn utvecklas språkligt under skolåren, som skribenter, läsare, talare, lyssnare. Många av kapitlen berör sambandet mellan språk och intellektuell mognad eller utreder hur den språkliga förmågan hänger ihop med attityder till eget och andras språk.Boken är skriven för alla som intresserar sig för hur elever mognar och förkovrar sig som språkbrukare. Den vänder sig alltså till lärare och blivande lärare, men också till föräldrar, politiker, skoladministratörer.
Ytterligare författare: Åke Pettersson