Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Visioner, vägval och verkligheter : svenska universitet och högskolor i utveckling efter 1940

Visioner, vägval och verkligheter : svenska universitet och högskolor i utveckling efter 1940

Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2013. 281 sidor.

Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789187351266
Titel
Visioner, vägval och verkligheter : svenska universitet och högskolor i utveckling efter 1940
Författare
Carl-Gustaf Andrén
Förlag
Nordic Academic Press
Utgivningsår
2013
Omfång
281 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
150 x 230 mm Ryggbredd 25 mm
Vikt
588 g
Språk
Svenska
Baksidestext
»En högtidsstund för kalenderbitare med högskolan som specialintresse, en reflekterande analys från en akademiker med unikt bred karriär eller ett tänkvärt, uppfordrande inlägg i den aktuella högskoledebatten? Carl-Gustaf Andrén lyckas erbjuda allt detta i en och samma bok.« Tidskriften Universitetsläraren

»Denna gedigna, lärda studie ... är en viktig läsning för såväl verksamma vid universiteten som för politiska beslutsfattare.« Bibliotekstjänst

Svenska universitet och högskolor har genomgått en fullständig omvandling under 1900-talet. En utbildningsboom skapade växande behov och fler krav från universitetsledningar, studenter och politiker. Tillkomsten av nya lärosäten, meningsskillnaderna kring kraven på lärarna och dragkampen mellan externa och interna aktörer har vållat debatter under decennier.

I Visioner, vägval och verkligheter gör nestorn i universitetsvärlden, Carl-Gustaf Andrén, en historisk överblick över de bärande idéer och motiv som stått bakom utvecklingen. Utifrån sin unika erfarenhet genomlyser han styrmekanismerna och besluten kritiskt. Varför valde man vissa lösningar och vilka var motiven? Fram träder viljestarka beslutsfattare, ofta med djup förankring i utbildningssamhället och den utbildningspolitiska sfären, som målmedvetet sökt förverkliga sina ideal.

I sin kartläggning vill författaren förstå drivkrafterna i förändringarna och hur verkligheten tedde sig då besluten genomförts. Kanske finns det möjligheter att också formulera en strategi för en stabil utveckling av verksamheten, att förnya och förbättra högskolearbetet genom att lära av historien?
Ytterligare författare: Andrén, Carl-Gustaf