Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att intervjua barn : med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder

Att intervjua barn : med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 80 sidor.

Nära nyskick. Vägledning till personer som möter barnen, hur de kan lyssna och intervjua på ett sätt som ökar förutsättningarna för att barn ska kunna förmedla sina erfarenheter. Beskrivning av olika funktionsnedsättningar finns.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144054797
Titel
Att intervjua barn : med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder
Författare
Cederborg, Ann-Christin
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2009
Omfång
80 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 5 mm
Vikt
130 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Utredningsmetodiken i ärenden när det finns en risk att barn med kommunikativa hinder varit utsatta för negativa upplevelser såsom övergrepp behöver förbättras. Att öka medvetenheten om dessa barns sårbarhet såväl som kapacitet är viktigt, men också att sprida kunskap om bemötandetekniker som kan underlätta för dem att berätta.
Den här boken främjar utvecklingen av en gemensam kunskapsbas för hur barn med intellektuella och neuropsykiatriska svårigheter kan förstås och bemötas. Om de personer som möter barn bättre lär sig hur de kan lyssna och intervjua ökar förutsättningarna för att barn kan förmedla sina erfarenheter. Om berättelsen tillkommit utifrån rekommenderade förutsättningar ökar också trovärdigheten. Boken är framförallt inriktad på barn och ungdomar med funktionshinder, men kan även bidra till att utveckla bemötandet av barn i allmänhet. Den första delen i boken är en kortfattad beskrivning av olika funktionsnedsättningar. Därefter följer en genomgång av intervjutekniker som kan underlätta för dessa barn att berätta så korrekt som möjligt.
Boken vänder sig i första hand till dem som i sitt arbete möter barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder samt till studerande och yrkesverksamma psykologer, socionomer, läkare, poliser, jurister och nämndemän och andra som möter barn i utsatta situationer.