Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Bedömning för lärande  [1a uppl.]

Bedömning för lärande [1a uppl.]

Inbunden bok. Norstedts. 1:5 uppl. 2012. 208 sidor.

Mycket gott skick. Format 23 x 15,5 cm Vikt 465 g.
Inbundet förlagsband. OBS! denna första upplaga är identisk med andra upplagan, där enbart förlagsbyte har skett. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Bedömning av elevers lärande som mått på skolans resultat 2. Olika resultatmått på elevernas och skolans arbete - en jämförelse mellan de nordiska länderna idag 3. Bedömning för lärande: återkoppling och utveckling 4. Bedömning för lärande: läraren i fokus 5. Strategi 1: Att tydliggöra lärandemål, kunskapskvaliteter och betygsnivåer 6. Strategi 2: Att skapa synliga tecken på lärande 7. Strategi 3: Att ge återkoppling som utvecklar lärandet. 8. Strategi 4: Att aktivera eleverna som resurser för varandra 9. Strategi 5: Att förmå eleverna att ta lärandet i egna händer 10. Bedömning för lärande: möjligheter och begränsningar. Appendix. Litteratur. Register.
// Marginalmarkeringar i blyerts förekommer. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt. [1131]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789113026831
Titel
Bedömning för lärande
Författare
Lundahl, Christian
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
2011
Omfång
208 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Vikt
466 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.

Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.

Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?

Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?

Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.

Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.