Aktiebolagets grundproblem
Häftad bok. Norstedts Juridik AB / Institutet för rättsvetenskaplig forskning [CLXXIII]. 5:1 uppl. 2015. 285 sidor.
Nära nyskick.
Format 21,5 x 15 cm Vikt 410 g.
Häftad bok med mjuka inplastade pärmar, FEMTE upplagan. INNEHÅLL: Förord. Förkortningar 1. Intressekonflikter 2. Aktiebolaget bildas 3. Aktiebolagets karaktäristik 4. Aktieägare och bolagets ledning 5. Aktieägare och kontrollägare 6. Intressekonflikter i samband med nyemissioner 7. Aktieägare och borgenärer 8. Aktiebolaget och stakeholders. Källor. Rättsfallsregister. Sakregister.
// Inga anteckningar upptäckta, diskreta hanteringsspår finns på pärmarna. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av Boklöf [3731]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789139207009
- Titel
- Aktiebolagets grundproblem
- Författare
- Bergström, Clas
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 216 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken är uppbyggd kring ett antal för aktiebolaget karakteristiska intressekonflikter (grundproblem) som identifierats med hjälp av ekonomisk vetenskap. Genom att kombinera ekonomisk analys med rättsvetenskap kan aktiebolaget sättas in i ett större sammanhang. Ambitionen är att detta ska underlätta tolkning och tillämpning av aktiebolagsrättsliga normer.Efter en översikt över vilka intressekonflikter som behandlas beskrivs hur aktiebolaget bildas följt av en genomgång av associationsformens utmärkande egenskaper. Därefter behandlas den klassiska intressekonflikt som uppkommer mellan aktieägare och bolagets ledning. Därpå berörs förhållandet mellan aktieägare och kontrollägare (vilket är särskilt betydelsefullt på den svenska marknaden), följt av intressekonflikter som kan uppkomma i samband med nyemissioner. Den sista intressekonflikt som behandlas är den mellanaktieägare och bolagets kreditgivare. I ett avslutande kapitel diskuteras de ökade krav på socialt ansvarstagande (CSR) som allt oftare riktas mot i synnerhet stora företag.
