Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid

Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid

Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. Förlagsny!. 1 uppl. 2021. 306 sidor.

Nyskick. * Förlagsny!
Flerspråkiga elever – effektiv undervisning i en utmanande tid" är en bok av Jim Cummins, som är professor emeritus vid University of Toronto. Boken, som ursprungligen släpptes 2017, stakar ut vägen mot en likvärdig skola genom att ge lärare konkreta råd och strategier för att stödja flerspråkiga elevers lärande. Cummins, som är världsledande inom området, förklarar vad lärare kan göra för att hjälpa dessa elever att lyckas, med stöd av både svensk och internationell forskning. Boken publicerades av Natur & Kultur och består av 305 sidor djupgående information om pedagogik.
Aldrig tidigare i historien har migrationen varit så omfattande. Denna nya situation påverkar skolan i världens länder på ett genomgripande vis. I en skolkontext som präglas av språklig, kulturell och religiös mångfald krävs undervisning som hjälper alla elever att nå sina mål. Med stöd i svensk och internationell forskning förklarar Jim Cummins, världens ledande forskare på området, vad lärare kan göra för att hjälpa flerspråkiga elever att lyckas. Boken stakar därmed ut vägen mot en likvärdig skola.

Det är alltså en bok som är mycket användbar för de flesta lärare, skolledare och skolpolitiker i Sverige. Boken har en bred ansats och behandlar flerspråkighet i skolan ur flera olika aspekter. Ett genomgående budskap är att det går att förändra även en mycket utmanande situation till det bättre med relativt små medel. Vidare menar Cummins att den traditionella tanken att ge flerspråkiga barn stöd för att klara en enspråkig skola måste förändras till en gemensam insikt om att vi har en självklart flerspråkig skola, vilket innebär ett pedagogiskt skifte.
James Cummins (född 3 juli 1949) är professor vid Ontario Institute for Studies in Education vid University of Toronto där han arbetar med språkutveckling och läs- och skrivutveckling hos elever som studerar engelska som andraspråk. År 1979 myntade Cummins akronymerna BICS och CALP för att referera till processer som hjälper en lärare att kvalificera en elevs språkliga förmåga.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789127818750
Titel
Flerspråkiga elever : effektiv undervisning i en utmanande tid
Författare
Cummins, Jim
Förlag
Natur & Kultur Akademisk
Utgivningsår
2017
Omfång
305 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
410 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Aldrig tidigare i historien har migrationen varit så omfattande. Denna nya situation påverkar skolan i världens länder på ett genomgripande vis. I en skolkontext som präglas av språklig, kulturell och religiös mångfald krävs undervisning som hjälper alla elever att nå sina mål. Med stöd i svensk och internationell forskning förklarar Jim Cummins, världens ledande forskare på området, vad lärare kan göra för att hjälpa flerspråkiga elever att lyckas. Boken stakar därmed ut vägen mot en likvärdig skola.
Det är alltså en bok som är mycket användbar för de flesta lärare, skolledare och skolpolitiker i Sverige. Boken har en bred ansats och behandlar flerspråkighet i skolan ur flera olika aspekter. Ett genomgående budskap är att det går att förändra även en mycket utmanande situation till det bättre med relativt små medel. Vidare menar Cummins att den traditionella tanken att ge flerspråkiga barn stöd för att klara en enspråkig skola måste förändras till en gemensam insikt om att vi har en
självklart flerspråkig skola, vilket innebär ett pedagogiskt skifte.
Karin Alvehus, BTJ-häftet nr 18 2017