Trade, Trust and Networks. Commercial Culture in Late Medieval Italy
Inbunden bok. Lund, Nordic Academic Press. 1998. 355 sidor.
Gott skick. Hard.cover with dust-jacket. A bit worn dust-jacket with minor tears. A couple of library stamps inside.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9189116054
- Titel
- Trade, Trust and Networks
- Författare
- Gunnar Dahl
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 355 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 688 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Författaren analyserar entreprenörskap, samarbete och kommunikation i det senmedeltida italienska affärssamhället. Att per brev styra verksamhet hundratals mil bort ställde höga krav på aktörerna och baserades på förtroende och kompetens. Det dagliga fältarbetet, konkreta projekt och kommersiella nätverk står i fokus och belyses med citat ur brev och dagböcker. Affärsetik och religiösa regelverk behandlas. Boken ger också exempel på personliga relationer mellan anställd och chef, mellan agent och huvudman.
I sina studier har Gunnar Dahl utgått från affärsbrev, dagböcker och kommersiella handböcker skrivna under perioden 1300-1500.