Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2018. 125 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144114958
Titel
Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik
Författare
Dahlbeck, Per - Nilsson, Karin
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2018
Omfång
125 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
Vikt
239 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till.

Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisnings­uppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och natur­vetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En ande­mening i boken är att dessa två lärande­former inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans ­mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer.

I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare.
Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.