Skenbilden; vad som hänt med drömmen om Amerika
Pocketbok. Bokförlaget Pan/Norstedts. 1968. 244 sidor.
Gott skick.
Amerika och hela världen har förlorat sig själv i en skenvärld, där journalister tillverkar nyheter som inte finns, där industrin producerar varor som inte behövs. Ingenting får vara som det är - allt måste förskönas, reklammän blåser upp ingenting till någonting, resebyråerna erbjuder riskfria reseäventyr!
Om jag bara kan skingra några av dimslöjorna, kan läsaren kanske lättare se sin egen verkliga förvirring. Kanske ser han landskapet tydligare så att han kan finna den väg han vill välja.
"Tänk på en bild! Multiplicera den med tio. Ta kvadraten på det ni får. Lägg till prestige. Ta bort det som gjorde att ni kom att tänka på bilden. Sälj den! Tryck den! Gör film på den! Ut med den i TV och svaret blir OVERKLIGHET.
"Beundrande vän: Vilken söt baby ni har!
Modern: Å, det är väl ingenting - då skulle ni se honom på kort.
Den enklaste av våra överdrivna förväntningar gäller mängden av nyheter i världen. Från nyhetssamlande till nyhetsfabrikation: En syndaflod av pseudohändelser.