Världens sista roman
Norstedts 2007. Limhäftad, 372 sidor, 490 gram.
Nyskick.
Språket är ett virus. William Burroughs gamla maxim dyker osökt upp i huvudet när jag läser Daniel Sjölins nya roman. Burroughs försökte med sitt skrivande bända upp den falska verklighetsbild som makt, marknad och medier enligt hans mening håller mänskligheten fjättrad i. Han ville skapa redskap för att sudda ut ?förinspelningarna? och rensa ?medvetandeskärmen?.
Samma intensiva längtan att bryta invanda associationsspår och påtvingade tankemönster ekar genom Världens sista roman, Sjölins tredje sedan debuten med ?Oron Bror? 2002. Allt är härmning, allt är skval, som romanens berättare uttrycker saken. ?Botten i mig är media, det är härmade fraser och konversationsklichéer som jag glömt att jag lärt mig, glömt att jag härmat.?
Och att jag genast kopplar till Burroughs är kanske i sig inget mer än ett invant tankespår i min hjärna, en förinspelning lika trött och utnött som när ordet ?blå? vare sig jag vill eller inte frammanar bilden av unga öldrickande människor på en skärgårdsklippa.
Bokens huvudperson och jagberättare är en ung man vid namn Daniel Sjölin, författare och programledare för ett litteraturprogram på tv. Ännu en i raden av självbiografiskt verklighetsbaserade romaner alltså? ?Jag kan inte nog försäkra att det är sant och har hänt?, lovar berättaren i alla fall redan i inledningskapitlet. Men ingen fara, detta är ingen lätt maskerad självbekännelseroman, ingen verklighetsskildring utklädd till fiktion. Den fiktive Sjölin visar sig vara en lurig och rätt osympatisk kanalje, en bitter och självömkande typ med alkoholproblem. En författare vars främsta fiende är det förrädiska språket, som ända sedan barndomens paradisiska ordlöshet hållit honom instängd i den verklighet som ytterst bara består av lånade bilder och inlärda fraser.
Hans berättelse formar sig till en rasande och ofta kiknande rolig attack mot hela tillvaron. Att hans enda vapen är just språket är en ironi han naturligtvis är plågsamt medveten om.
Daniels alkoholiserade mamma har blivit dement och är intagen på ett hem. Hennes språk har vittrat sönder och brutits ner, men också på ett paradoxalt sätt befriats. Och ur hennes till synes absurda meningsspillror stiger sakta och mödosamt en berättelse fram. En tragisk historia om fosterhemsplacering, sexuellt utnyttjande och abort, om en enkel flicka som hamnar hos en societetsfamilj på Östermalm. Eller?
Plötsligt älgar historien iväg åt nya oväntade håll. Scenerna från moderns liv börjar läcka in i den fiktive Daniels nutillvaro. Hennes erfarenheter tycks på ett märkligt sätt bli hans erfarenheter. Romanens olika tidsplan skiktas tunt, tunt ovanpå varandra, och snart vet man knappt vad som är sant eller vad som egentligen händer vem. Eller om det över huvud taget har hänt. Kanske allt bara utspelas i Daniels överhettade hjärna.
Allt svajar, glider, kantrar. Alla liknar hela tiden någon annan. Kjell Lönnå och Staffan Ling dyker objudna upp överallt;
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789113016689
- Titel
- Världens sista roman
- Författare
- Sjölin, Daniel
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 136 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 458 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Halv- och heldokumentära berättelser är den hetaste trenden i den svenska litteraturen. Men när Daniel Sjölin iscensätter sig själv i Världens sista roman handlar det om något annat än att kittla med verklighet.
Daniel Sjölins nya bok Världens sista roman är en prosavirvel med hög hastighet. Till karaktären inte olik Personliga pronomen, hans genombrottsbok, bara mer personligt allvarlig, utan att för den skulle vara särskilt "sanningsenligt" självbiografisk. Boken handlar om den alkoholiserade författaren och programledaren Daniel Sjölin, vars mamma (också hon alkoholiserad) har drabbats av alzheimer, vilket har raserat hennes verklighetsuppfattning och språk. Denna ruin är "inbyggd" i romanen. Ett par vänner från ungdomsåren, som är de två andra delarna av en Jules och Jim-liknande trojka, har också viktiga roller i historien. En abort som modern gjorde i ungdomen spelar en viktig roll i romanen, vars parallell i nutidsplanet blir det barn som Daniel väntar, men som bär på en missbildning och dör i livmodern.
Eller? Precis som i Oron bror bedriver Daniel Sjölin en avancerad katt och råtta-lek med läsaren. Berättelsen är så äkta den kan bli, men är den sann? Världens sista roman är en hisnande och sorglig berättelse, med drag av både Pynchon och Joyce.
