Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
  • Du måste vara inloggad för att kunna ställa en fråga till säljaren. Om du saknar inloggning, klicka på Skapa konto i topplisten. OBS! Frågeformuläret kan inte användas för beställning.
Läroplansteori för lärare: en introduktion

Läroplansteori för lärare: en introduktion

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2021. 142 sidor sidor.

Mycket gott skick. Boken är i mycket fint skick. Omslaget är helt och rent utan skador. Inga veck, revor eller anteckningar syns. Inlagan är fräsch och bladen är fina. Boken är varsamt använd och känns nästan som ny.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144151793
Titel
Läroplansteori för lärare : en introduktion
Författare
Edling, Silvia
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2021
Omfång
142 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
Vikt
271 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning.

Syftet med den här boken är att ge en kort introduktion till läroplans­teorins betydelse för lärares dagliga praktik eftersom läroplansteorin, med avstamp i läroplanens innehåll, både motiverar och pekar ut en riktning för vad lärare behöver kunna för att förstå sitt yrke.

Boken är indelad i fyra korta kapitel: Läroplansteori – en bakgrund, Läroplansteori och den professionella läraren, Strategier att närma sig läroplaner – ett litet nedslag, Avslut – några reflektioner.

Läroplansteori för lärare riktar sig till lärare inom förskola, skola och fritidshem. Den vänder sig till dig som håller på att läsa till lärare, arbetar som lärare eller som intresserar dig för läraryrket. Förhoppningen är att denna korta översikt ger dig mersmak till att fördjupa dig inte bara i läroplansteori utan i läraryrkets ansvarsområden generellt.