Konsten efter 1945
Häftad bok. Bernces Förlag. Första upplagan uppl. 1971. 286 sidor.
Mycket gott skick.
"En kritisk översikt över den nutida konsten
KONSTENS oavlåtliga strävan att finna och uppfinna nya och åter nya uttrycksformer, har under de senaste 25 åren – i tidigare okänt tempo – frambragt en förvirrande mängd nya konstriktningar. För en äldre generation, som ännu lever i den "klassiska" estetikens föreställningsvärld, liknar den nya konstsituationen mest en labyrint. En svåråtkomlig terminologi gör det inte heller lättare att orientera sig. Å andra sidan märker var och en tydligt, hur djupt den "moderna" konsten griper in i vår vardag och förändrar den, hur starkt den påverkar den yngre generationens livsstil, vilket inflytande den har utövat på den senaste tidens sociala omdaningsprocesser. Det är i och för sig för att man skall söka ett svar på frågan: Vad innebär allt detta?
Edward Lucie-Smith, en av de ledande brittiska konsthistorikerna och -kritikerna i den yngre generationen, har med denna volym skapat en sakkunnig vägvisare genom de aktuella strömningarna i konsten. I en medryckande och ledig text klargörs med hjälp av över 200 bilder – ett flertal i färg – skillnaden mellan den konst som är en direkt fortsättning på impressionismen och den mera spekulativa konstnärssyn som döljer sig bakom "abstrakt expressionism". Vad termer som "assemblage" och "environment" betyder, vad den legendariska kinetiska konsten "happening"-rörelsen är. Lucie-Smith berättar bl.a. om hur konstnärer i Los Angeles träffats under trädgårdsfester, om New York som konstens metropol och hur amerikanska konstnärer alltmera påverkat de europeiska. Han tecknar också träffande porträtt av flera av vår tids mest framstående konstskapare och åskådliggör bl.a. bildkonstens förhållande till nutida litteratur, musik, teater, filosofi, politik och teknologi. Därför leder oss denna innehållsrika bok också utöver konstens speciella tema och utmynnar i en mångsidig konfrontation med vår tids kulturella strömningar."
